Pori järjestänee suunnittelukilpailun isosta Jokikeskus-hankkeesta
Porin kaupunginhallitus on hyväksynyt Porin Jokikeskus -hankkeen taustaselvitysraportin muutoksitta. Päätöksen myötä alkaa hankesuunnitelmien täsmentäminen ja kevään aikana käynnistynee aluetta koskeva suunnittelukilpailu. Hanke käsittää rantarakenteiden uusimista ja yhden sillan rakentamisen laajalla alueella kaupungin keskustan tuntumassa. Uuden sillan ja rantarakenteiden uusimisen kustannusarvio on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa. Hanke on kaavailtu toteutettavaksi vuosina 2011-2016.

Porin kaupunginhallitus on hyväksynyt Porin Jokikeskus -hankkeen taustaselvitysraportin muutoksitta. Päätöksen myötä alkaa hankesuunnitelmien täsmentäminen ja kevään aikana käynnistynee aluetta koskeva suunnittelukilpailu. Hanke käsittää rantarakenteiden uusimista ja yhden sillan rakentamisen laajalla alueella kaupungin keskustan tuntumassa. Uuden sillan ja rantarakenteiden uusimisen kustannusarvio on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa. Hanke on kaavailtu toteutettavaksi vuosina 2011-2016.
Pori Jokikeskus-hankkeen projektipäällikkö Sari Parkkali arvioi, että kevään aikana järjestetään alueen suunnittelukilpailu, jossa myös vastikään valmistunutta taustaselvitystä tullaan hyödyntämään. ”Tavoitteena on järjestää kaksivaiheinen kilpailu, jonka ensivaiheessa kartoitamme suunnittelijoiden referenssejä ja siltä pohjalta valitsemme kilpailuun kutsuttavat.”
Suunnittelun haasteena on Etelärannan, Kirjuriluodon ja Puuvillanrannan yhdistävä pysyvä kevyenliikenteen siltayhteys, joka toteutuessaan tulee herättämään varmasti intohimoja sekä puolesta että vastaan. Suunnittelun kohteena ovat myös ranta-alueiden kunnostaminen ja terassointi.
Rantarakenteiden ja siltojen suunnittelussa ja rakentamisessa on monia vaihtoehtoja ja Kokemäenjoen tulvariskit asettavat reunaehtoja ja haasteita suunnittelulle. Silta suunnitellaan mahdollisimman kevytrakenteiseksi ja siihen sallitaan vain yksi virtapilari Kirjurinluodon kärjen tuntumaan. Maatuet Etelä- ja Pohjoisrannassa on sovitettava osaksi ympäristöä.
Jokikeskus vaatii toteutuakseen laajaa rahoituspohjaa, joten kevään aikana on Parkkalin mukaan tarkoitus kartoittaa erilaiset rahoitusmuodot. ”Kartoitamme ensinnäkin sekä kansalliset että EU-tuet ja kaikki muut rahoitusvaihtoehdot, koska sen verran suuresta hankkeesta on kysymys.”
Rakentaminen käyntiin Etelärannasta
Jokikeskus -hankkeen keskeisimmät korjaus- ja kehittämistoimenpiteet sijoittuvat Etelärannassa Porinsillan ja Raumansillan välisille ranta-alueille. Pohjoisrannassa keskeisimmät korjaus- ja kehittämistoimenpiteet sijoittuvat Puuvillanpuistoon.
Taustaselvityksen mukaan rakentaminen alkaa Etelärannasta, sillä se on huonoimmassa kunnossa. Toteuttaminen voidaan aloittaa ennen siltatöiden käynnistymistä. Etelärannan kunnostaminen koskee ensi vaiheessa Porin sillan ja taidemuseon välistä aluetta. Veneilypalveluja varten myös Laivaranta kirkon edustalla edellyttää parannusta. Rantojen teknisen korjauksen arvoksi on arvioitu noin 7000 euroa/neliömetri. Etelärannan kunnostaminen voidaan aloittaa mahdollisesti jo vuonna 2011, mutta todennäköinen rakentamisvuosi on 2012.
Silta rakennetaan vuonna 2013 ja sillan suunnitteluun ja siltaurakkaan kuuluu myös Etelä- ja Pohjoisrannalla 50-100 metriä rantarakenteita sekä Kirjurinluodon nokan uusiminen 50-100 metrin matkalla kumpaankin suuntaan.
Etelärannan kunnostamisen jälkeen kunnostetaan Pohjoisranta. Työt on tarkoituksenmukaista aloittaa rinnan sillan rakentamisen kanssa, jolloin toteutus olisi vuosina 2012/2013-14.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pori järjestänee suunnittelukilpailun isosta Jokikeskus-hankkeesta”