Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Vanha asetinlaite reistaili taas Helsingin ratapihalla

Asetinlaitevika Helsingin ratapihalla myöhästytti junaliikennettä jälleen keskiviikkona aamupäivällä. Lähiliikenteessä myöhästymiset olivat VR:n mukaan pisimmillään puoli tuntia. Helsingin ratapihan asetinlaite on aiheuttanut pulmia junaliikenteelle monasti tänä talvena. Kyseessä oleva laite on saksalaisvalmisteinen ja se on ollut käytössä vuodesta 1975.

Asetinlaitevika Helsingin ratapihalla myöhästytti junaliikennettä jälleen keskiviikkona aamupäivällä. Lähiliikenteessä myöhästymiset olivat VR:n mukaan pisimmillään puoli tuntia. Helsingin ratapihan asetinlaite on aiheuttanut pulmia junaliikenteelle monasti tänä talvena. Kyseessä oleva laite on saksalaisvalmisteinen ja se on ollut käytössä vuodesta 1975.

Kuuntele juttu

Liikenneviraston asettama selvitysmies Petri Rönneikkö esitti viime vuoden lopussa, että Helsingin asetinlaite tulisi uusia mahdollisimman nopeasti. Järjestelmän rakentaminen kestää arviolta kymmenen vuotta ja kustannukset kohoavat noin sataan miljoonaan euroon.

Helsingin ratapihan asetinlaitteella on ikää jo 36 vuotta eli se on kohtuullisen iäkäs.

”Samanaikaisesti on kuitenkin huomattava, että vastaavanlaisten releasetinlaitteiden käyttöikä on 50-60 vuotta. Helsingin ratapihan laite ei ole siis ylittänyt käyttöikäänsä”, kertoo johtaja Petri Rönneikkö Liikenneviraston liikenteen ohjaus -osastolta.

Asetinlaite on ohjausjärjestelmä, jolla ohjataan ratapihan vaihteita ja opastimia. Se on Rönneikön mukaan eri järjestelmien ylätason laite, joka ilmaisee muiden laitteiden tiedot. Aina syy ei siis olekaan itse asetinlaitteessa.

”Jos esimerkiksi jokin yksittäinen vaihde on jäässä eikä siksi käänny, siitä tulee ilmoitus asetinlaitteeseen. Silloin puhutaan helposti asetinlaitteen viasta, vaikka oikeastaan kyse on asetinlaitteen ilmoittamasta viasta”, Rönneikkö sanoo.

”Asetinlaite uusiksi mahdollisimman pian”

Petri Rönneikkö tutki siis viime vuonna Liikenneviraston pääjohtajan asettamana selvitysmiehenä Helsingin alueen raideliikenteen ohjausjärjestelmiä. Hänen mielestään uuden asetinlaitejärjestelmän suunnittelu tulisi aloittaa pian, koska uusimisprosessi on pitkä ja kallis.

Liikennevirasto omistaa ratainfran eli kiskot, vaihteet ja ohjausjärjestelmät, muun muassa juuri asetinlaitteet.

Rönneikön viime vuoden lopussa valmistuneessa loppuraportissa esittämiä jatkotoimenpide-ehdotuksia käsitellään Liikenneviraston johtoryhmässä lähiaikoina.

”Ehdotuksista muodostetaan sitten päätökset, mihin suuntaan asioita lähdetään viemään”, Rönneikkö kertoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vanha asetinlaite reistaili taas Helsingin ratapihalla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat