Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Työryhmä: Suurimmista liikennehankkeista tulisi päättää jo hallitusohjelmassa

Valtiontalouden kehysjärjestelmän kehittämistyöryhmä ehdottaa, että suurimmista liikennehankkeista ja niiden rahoituksesta tulisi päättää jo hallitusohjelmassa ja tie- ja ratahankkeista seuraaville vaalikausille aiheutuville rakentamismenoille tulisi asettaa enimmäisraja. Infra Oy, rahasto, jaksotus tai muut sellaiset keinot madaltaa päätöksenteon kynnystä reaali-investointihankkeissa eivät työryhmän mielestä ole oikea tapa edetä etenkään valtion ylivelkaantumistilanteessa. Sen sijaan liikenneväylien aitoihin maksuihin perustuva rahoitus on kannatettava suunta.

Valtiontalouden kehysjärjestelmän kehittämistyöryhmä ehdottaa, että suurimmista liikennehankkeista ja niiden rahoituksesta tulisi päättää jo hallitusohjelmassa ja tie- ja ratahankkeista seuraaville vaalikausille aiheutuville rakentamismenoille tulisi asettaa enimmäisraja. Infra Oy, rahasto, jaksotus tai muut sellaiset keinot madaltaa päätöksenteon kynnystä reaali-investointihankkeissa eivät työryhmän mielestä ole oikea tapa edetä etenkään valtion ylivelkaantumistilanteessa. Sen sijaan liikenneväylien aitoihin maksuihin perustuva rahoitus on kannatettava suunta.

Kuuntele juttu

image

Työryhmän mielestä kokemukset vuonna 2003 käyttöönotetusta valtiontalouden kehysjärjestelmästä ovat olleet pääosin myönteisiä niin nousu- kuin laskusuhdanteessa. Kehysjärjestelmää tulisi käyttää jatkossakin, mutta siihen ehdotetaan muutamia muutoksia.

Työryhmän mukaan olisi hyvä laajentaa nykyisen kehysjärjestelmän kattavuutta ja siten lisätä sen vaikutusta julkiseen talouteen. Työryhmä ehdottaakin, että kehysjärjestelmän piiriin siirretään muun muassa Valtion asuntorahaston talous.

Seuraavalla vaalikaudella menovähennyksistä tulisi päättää jo hallitusohjelmassa, työryhmä ehdottaa. Menokaton alle tulisi jättää, kuten tälläkin vaalikaudella, 300 miljoonan euron vuosittainen lisätalousarviovaraus ja lisäksi vuosittain 100 miljoonan euroa jakamatonta varausta nousten 400 miljoonaan euroon vuonna 2015.

Työryhmä myös ehdottaa luopumista osakemyyntitulosäännöstä muun muassa kestävyysnäkökohtien perusteella. Niin sanotusta alijäämärajoitteesta tulisi myös luopua sen vähäisen poliittisen vaikuttavuuden takia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Työryhmä: Suurimmista liikennehankkeista tulisi päättää jo hallitusohjelmassa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat