Ramboll kartoittaa Suomen tieverkon vauriot
Liikennevirasto on valinnut Rambollin inventoimaan Suomen teiden päällystevauriot tämän vuoden aikana. Projektiin kuuluvat myös optiovuodet 2012 ja 2013. Päällystevauriokartoitus (PVK) toteutetaan Liikenneviraston uudella inventointitavalla, jota testattiin syksyllä 2010, mutta jota ei aikaisemmin ole käytetty valtakunnan tasoisissa inventoinneissa. Yhteensä tieverkkoa inventoidaan vuodessa noin 15 000 kilometriä. Hankintasopimus tehdään kesäkuun alkupuolella, ja inventointityö alkaa kesä-heinäkuun vaihteessa.

Liikennevirasto on valinnut Rambollin inventoimaan Suomen teiden päällystevauriot tämän vuoden aikana. Projektiin kuuluvat myös optiovuodet 2012 ja 2013. Päällystevauriokartoitus (PVK) toteutetaan Liikenneviraston uudella inventointitavalla, jota testattiin syksyllä 2010, mutta jota ei aikaisemmin ole käytetty valtakunnan tasoisissa inventoinneissa. Yhteensä tieverkkoa inventoidaan vuodessa noin 15 000 kilometriä. Hankintasopimus tehdään kesäkuun alkupuolella, ja inventointityö alkaa kesä-heinäkuun vaihteessa.
”Inventoinnin lähtötietoina käytetään tilaajan luovuttamia aineistoja, kuten tienumerokarttoja, tieverkon geometria-aineistoa ja jakopisteluetteloa sekä inventointiohjelmaa. Työn suunnittelussa ja edistymisen seurannassa käytetään hyväksi Rambollin karttapalvelua ja kokemusta mittausaineistojen käsittelyssä”, projektin laadusta vastaava Juha Äijö Rambollilta toteaa.
Inventoinnin tuloksena saatuun datatiedostoon kirjautuvat tiedot korjaustarpeesta, tieosoitteesta, mittausnopeudesta ja mittausajasta sekä inventoijatunnus ja kontrolli-inventointitunnus.
”Olemme käyttäneet Rambollin uutta Tiedonkeräyssovellusta viimeisen kahden vuoden aikana muun muassa kevyen liikenteen väylien vauriokartoituksissa, kaupunkien katuverkon vauriokartoituksissa ja tarkastusluonteisissa inventoinneissa. Uutena apulaitteena rakennetaan PVK:ta varten merkkivalosysteemi kuljettajan inventointihavaintojen avuksi”, Rambollin projektipäällikkö Kalervo Mattila sanoo.
”Projektissa tuotettava data käsitellään tilaajan formaattiin ja tallennetaan Liikenneviraston rekisteriin. PVK-kartoitusta tehdään vuosittain kesäaikana ja talletukset tehdään alkusyksyllä”, Mattila toteaa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Ramboll kartoittaa Suomen tieverkon vauriot”