Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Länsiväylälle laaditaan tiesuunnitelma länsimetron rakentamisen takia

Uudenmaan ELY-keskus ja Espoon kaupunki ovat käynnistäneet Espoossa tiesuunnitelmien laatimisen Länsiväylällä (kantatie 51) liittyen länsimetron rakentamiseen. Tiesuunnitelman tavoitteena on sujuvoittaa liityntäliikennettä ja parantaa meluntorjuntaa Espoonlahdensolmun ja Matinsolmun välillä sekä parantaa yhteyksiä Länsiväylältä ja Kehä II:lta Matinkylään.

Uudenmaan ELY-keskus ja Espoon kaupunki ovat käynnistäneet Espoossa tiesuunnitelmien laatimisen Länsiväylällä (kantatie 51) liittyen länsimetron rakentamiseen. Tiesuunnitelman tavoitteena on sujuvoittaa liityntäliikennettä ja parantaa meluntorjuntaa Espoonlahdensolmun ja Matinsolmun välillä sekä parantaa yhteyksiä Länsiväylältä ja Kehä II:lta Matinkylään.

Kuuntele juttu

Työhön sisältyy liikenteen hallinnan sekä kevyen liikenteen järjestelyjä. Työssä selvitetään myös Länsiväylän nykyisten Matinkylän ja Ruoholahden välisten joukkoliikennekaistojen käytön laajentamista mahdollisesti myös muille käyttäjäryhmille metron valmistuttua.

Matinkylään ulottuvan länsimetron ensimmäisen vaiheen arvioidaan valmistuvan vuoden 2015 lopussa. Metron toteuttaminen osana Etelä-Espoon joukkoliikennejärjestelmää vaikuttaa Länsiväylän kehittämistarpeisiin. Metron valmistuttua Etelä-Espoon joukkoliikenneverkosto muodostuu pääosin Matinkylään ja Tapiolaan suuntautuvasta liityntäliikenteestä. Länsimetron myötä Matinkylän asukasmäärä kasvaa ja Matinkylän rooli kaupallisena keskuksena korostuu, mistä syystä Matinkylään suuntautuvan liikenteen määrä lisääntyy.

Tiesuunnitelmaan ”Kantatien 51 (Länsiväylä) tiejärjestelyt liittyen Länsimetroon” sisältyy Länsiväylän uusien joukkoliikennekaistojen suunnittelu Espoonlahdensolmun ja Piispansolmun välille. Työssä selvitetään myös Nöykkiön ja Friisinniityn alueilla tarvittavia meluntorjuntatoimenpiteitä. Hankkeeseen sisältyy kevyen liikenteen järjestelyitä Finnoontien ja Gräsanlaakson välillä sekä liikenteen hallinnan eli telematiikan järjestelyitä kuten vaihtuvaa ohjausjärjestelmää ja liityntäpysäköinnin opastusta. Bussiliikenne vähenee merkittävästi nykyisillä joukkoliikennekaistoilla metron liikennöinnin aloittamisen myötä. Hankkeeseen sisältyykin käytännön ideointia nykyisten joukkoliikennekaistojen soveltumisesta uusille käyttäjäryhmille.

Tiesuunnitelmaan ”Kt 51 (Länsiväylä) Matinkylän eritasoliittymän (Piispansilta) itärampit” sisältyy Piispansillan itäramppien suunnittelu Länsiväylälle ja Matinkylään. Hankkeeseen sisältyy myös uuden yhteyden suunnittelu Länsiväylältä Kehä II:lle länsi-pohjoissuunnassa. Uusi yhteys sujuvoittaa Länsiväylän liikennettä Matinsolmun kohdalla. Kehä II:lta Helsinkiin suuntautuvan liikenteen sujuvoittamiseksi suunnitellaan kiertoliittymä Kehä II:n eteläosaan Gräsanlaaksotielle. Tiesuunnitelmaan sisältyy kevyen liikenteen järjestelyitä ja meluntorjuntaa Piispansolmun ja Matinsolmun välille.

Tiesuunnitelmat valmistuvat vuoden 2011 loppuun mennessä. Uudet joukkoliikennekaistat on tavoitteena rakentaa ennen metron käyttöönottoa eli vuoteen 2015 mennessä. Piispansolmun ja Matinsolmun välin uusien liikennejärjestelyjen rakentamisajankohta selviää myöhemmin. Hankkeista pidetään yhteinen yleisötilaisuus syksyllä 2011.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Länsiväylälle laaditaan tiesuunnitelma länsimetron rakentamisen takia”

  1. Suomenojanlta länteen päin on odotettu melusuojausta vuosikausia. Tilanne vastaa lähinnä lentometeliä. Miksei nopeusrajoitusta pudoteta 100->80 kunnes suojaus on kunnossa? Se olisi nopea ja edullinen tapa vähentää melua. Parin kilsan pätkä nopeampaa rajoitusta ei vaikuta kenenkään töihin ehtimiseen..

  2. Voihan se olla että meluntorjunta leikataan nytkin, jos ei paikalliset asukkaat ole aktiivisia ja pyri vaikuttamaan hankkeeseen.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat