Suomen vilkkaimman rataosuuden välityskykyä aiotaan nostaa
Liikennevirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen Pasila-Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn parantamisesta. Hanke on tärkeä, sillä rataosuus on junamäärältään Suomen vilkkain. Hankkeen yleissuunnitelma valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2012. Rakennustyöt alkavat ensimmäisten kohteiden osalta aikaisintaan vuonna 2014.

Liikennevirasto on käynnistänyt yleissuunnitelman laatimisen Pasila-Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn parantamisesta. Hanke on tärkeä, sillä rataosuus on junamäärältään Suomen vilkkain. Hankkeen yleissuunnitelma valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2012. Rakennustyöt alkavat ensimmäisten kohteiden osalta aikaisintaan vuonna 2014.
Yleissuunnitelman laatimistyön lähtökohtana on reilu vuosi sitten valmistunut Pasila-Riihimäki-rataosuuden alustava yleissuunnitelma, ympäristövaikutusten arviointi (YVA) sekä sitä varten tehdyt pohjatutkimukset. Alustava yleissuunnitelma täydennetään ratalain edellyttämän hallinnollisen käsittelyn, suunnitteluperusteiden ja suunnitteluohjeen mukaiseksi yleissuunnitelmaksi.
Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Nyt laadittava yleissuunnitelma sisältää ensimmäisen toteutusvaiheen tehtävät. Nämä ovat:
- Tikkurilan vaihde- ja raiteistomuutokset
- Hyvinkään vaihdemuutokset
- Keravan tavaraliikenteen lisäraide Sköldvikin raiteelle
- Riihimäen henkilöratapihan rata- ja vaihdemuutokset sekä laiturimuutokset ja hissin rakentaminen
- Muutokset linjaosuudella:
o Kyrölän ja Purolan välisten lisäraiteiden toteuttaminen
o Hyvinkää-Riihimäki-tavaraliikenneraiteen toteuttaminen
Nykyisellään Pasilan ja Riihimäen välisen rataosuuden henkilöliikenteen suurin nopeus on 160 kilometriä tunnissa välillä Pasila-Tikkurila ja 200 kilometriä tunnissa välillä Tikkurila-Riihimäki. Tavaraliikenteen suurin akselipaino on 25 tonnia. Rataosaa käyttävät Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne, Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne sekä Pasilan, Vuosaaren ja Sköldvikin tavaraliikenne.
Rataosa on niin kuormitettu, että sille on tehtävä merkittäviä välityskykyä parantavia muutoksia, jotta sujuva liikennöinti tulevaisuudessa liikennemäärien kasvaessa voidaan varmistaa. Välityskykyä voidaan lisätä rakentamalla lisäraiteita ja muuttamalla liikennepaikkojen raiteistoja suuremman liikennemäärän vaatimuksia vastaavaksi.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Suomen vilkkaimman rataosuuden välityskykyä aiotaan nostaa”