Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Uusi nopea ratayhteys Helsingistä Pietariin linjataan lentoaseman kautta

Uudenmaan maakuntahallitus päätti maanantaina 24. lokakuuta, että Helsingin ja Porvoon välille kaavailtu nopea ratayhteys linjataan maakuntakaavassa kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Helsingin ja Porvoon välinen nopea ratayhteys on osa Helsingistä Pietariin suunniteltua uutta nopeaa ratayhteyttä.

Uudenmaan maakuntahallitus päätti maanantaina 24. lokakuuta, että Helsingin ja Porvoon välille kaavailtu nopea ratayhteys linjataan maakuntakaavassa kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Helsingin ja Porvoon välinen nopea ratayhteys on osa Helsingistä Pietariin suunniteltua uutta nopeaa ratayhteyttä.

Kuuntele juttu

Uudenmaan maakuntahallituksen tekemän linjauksen mukaan rata kulkee Helsingin Pasilasta tunnelissa lentoaseman kautta Keravalle. Keravan kohdalta rata alittaa nykyisen pääradan ja jatkuu maan pinnalla Pohjois-Sipoon kautta Porvooseen ja edelleen kohti Pietaria.

Uudenmaan maakuntakaavan luonnosvaiheessa arvioitiin radan vaihtoehtoisia linjauksia Helsingin ja Porvoon välillä. Päävaihtoehtoina esitettiin Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Pohjois-Sipoon kautta kulkeva vaihtoehto sekä Helsingin Tapanilassa pääradasta erkaneva Porvoon moottoritietä myötäilevä linjaus, eli niin sanottu Heli-vaihtoehto. Molemmissa päävaihtoehdoissa oli useampia alavaihtoehtoja.

Kaavaluonnoksesta saaduissa lausunnoissa Itäradan viemistä lentoaseman kautta kannatettiin hyvin laajasti. Vaihtoehtotarkastelussa myönteisenä pidettiin sitä, että Pietarista ja Itä-Suomesta muodostuisi näin vaihdoton kaukojunayhteys lentoasemalle. Lisäksi pääradalla Keravan eteläpuolella vapautuisi raidekapasiteettia lähiliikenteelle. Kielteisinä vaikutuksina nousivat erityisesti uuden liikennekäytävän tuomat estevaikutukset ja maisemahaitat Sipoon ja Porvoon peltoaukeilla.

Maakuntakaavaan ohjeellisena linjauksena esitettävän radan yleispiirteinen sijainti täsmentyy kaavaehdotukseen ensi keväänä. Radan tarkemmassa suunnittelussa ja YVA-menettelyssä radan toteuttamisen mahdollisuuksia ja tapaa sekä linjausta tarkennetaan edelleen, mutta se tehdään vasta lähempänä radan toteutusaikaa. Koko ratayhteyden toteutuminen ei ole todennäköistä ennen maakuntakaavan tavoitevuotta 2035.

Lentoaseman kautta kulkevan vaihtoehdon alustava kustannusarvio on 1,7-2 miljardia euroa, josta Lentoradan osuus on noin puolet. Lentoradalla tarkoitetaan rataosuutta Pasilasta lentoaseman kautta pääradalle.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uusi nopea ratayhteys Helsingistä Pietariin linjataan lentoaseman kautta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat