Länsimetron jatkeen hankesuunnitelman laatiminen alkoi
Espoon kaupunki on aloittanut hankesuunnitelman laatimisen länsimetron jatkeelle välille Matinkylä-Kivenlahti/Saunalahti. Hankesuunnitelmassa suunnitellaan ratalinjan lisäksi kuusi asemaa: Finnooseen, Kaitaalle, Soukkaan, Espoonlahteen, Kivenlahteen ja Saunalahteen. Lisäksi tutkitaan ja suunnitellaan kaksi vaihtoehtoista metron kalliovarikkoa: Sammalvuoreen ja Harmaakallioon. Hankesuunnitelma valmistuu toukokuussa 2012. Suunnitteluun on valjastettu konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat Ramboll ja Pöyry.

Espoon kaupunki on aloittanut hankesuunnitelman laatimisen länsimetron jatkeelle välille Matinkylä-Kivenlahti/Saunalahti. Hankesuunnitelmassa suunnitellaan ratalinjan lisäksi kuusi asemaa: Finnooseen, Kaitaalle, Soukkaan, Espoonlahteen, Kivenlahteen ja Saunalahteen. Lisäksi tutkitaan ja suunnitellaan kaksi vaihtoehtoista metron kalliovarikkoa: Sammalvuoreen ja Harmaakallioon. Hankesuunnitelma valmistuu toukokuussa 2012. Suunnitteluun on valjastettu konsulttiyhteenliittymä, johon kuuluvat Ramboll ja Pöyry.
Hankesuunnitelman tarkoituksena on määritellä ne vaatimukset, ohjeet ja tavoitteet, joiden perusteella voidaan käynnistää toteutussuunnittelu. Lisäksi hankesuunnitelmassa määritetään hankkeen kustannukset.
”Projektin suunnitteluaikataulu on erittäin tiukka. Työssä onnistuminen edellyttää saumatonta yhteistyötä samaan aikaan käynnissä olevien maankäyttösuunnitelmien kanssa, etenkin kun Finnoon ja osin myös Kaitaan aseman ympäristön maankäyttöä parhaillaan visioidaan. Soukan ja Espoonlahden asemien suunnittelu on nivottava yhteen kauppa- ja ostoskeskusten kehittämissuunnitelmien kanssa, mikä edellyttää hyvää yhteistyötä liike-elämän toimijoiden ja konsulttien kanssa”, projektipäällikkö Pekka Kuorikoski Rambollista sanoo.
Hankkeen rakentamiskustannusten hallinta ja riskienhallinta turvallisuussuunnittelun ohella kuuluvat Rambollin vastuulle. Ramboll toimittaa myös hankkeen vaatimat suunnitelma-asiakirjat ja atk-dokumentoinnin.
Konsulttiorganisaation alikonsultteina asemasuunnittelusta vastaa PES-arkkitehdit, ratasähköstä ja turvalaitesuunnittelusta Proxion. Lisäksi konsulttiyhteenliittymää avustaa rakennuskustannusten hallinnassa Rapal. Akustiikan, melun ja tärinän tutkimukset ja suunnittelun toimittaa Akucon.
Yhdeksän kilometriä tunnelissa
Länsimetron yhdeksän kilometrin mittainen jatko-osuus kulkee koko osuudeltaan tunnelissa. Tunneleita tulee kaksi rinnakkain ja niiden välille rakennetaan vielä 150-170 metrin välein palosuluilla varustetut yhdystunnelit. Asemien ja varikon yhteyteen suunnitellaan ajotunnelit, jotka toimivat metrotunneleiden ja asemien työnaikaisina rakennus- ja huoltoyhteyksinä koko rakennustyön ajan. Suunnitelma sisältää lisäksi kuuden pystykuilun ja näihin liittyvien rakentamisen aikaisten työmaa-alueiden suunnittelun.
Länsimetron jatkeesta on laadittu yleissuunnitelma keväällä 2011. Hankkeen kustannukset siis täsmentyvät hankesuunnitelmassa, mutta alustavan yleissuunnitelman mukainen kustannusarvio hankkeelle on 609 miljoonaa euroa, jos varikko rakennetaan Sammalvuoreen ja 722 miljoonaa euroa, jos varikko rakennetaan Harmaakallioon. Jälkimmäiseen vaihtoehtoon sisältyy myös Saunalahden asema. Ramboll vastasi myös yleissuunnitelman laatimisesta.
Hankkeen toteutuksesta päättää Espoon valtuusto. Tavoitteena on hankepäätöksen syntyminen niin, että louhintatyöt voisivat jatkua välittömästi Matinkylään päättyvän rakennusvaiheen jälkeen. Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään on parhaillaan rakenteilla.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Länsimetron jatkeen hankesuunnitelman laatiminen alkoi”