Espoo kaavailee useaa pienempää bussivarikkoa
Espoon kaupungin tekninen ja ympäristötoimiala on yhteistyössä HSL:n kanssa laatinut konsulttityönä selvityksen Etelä-Espoon linja-autoliikenteen varikkotarpeista. Kun maankäyttö tulevaisuudessa tiivistyy, Etelä-Espoosta on vaikea löytää sopivia paikkoja isoille kenttävarikoille. Selvityksen mukaan tarvittavan varikkotarpeen hajauttaminen useaan pienempään yksikköön on sekä maankäytön suunnittelun että liikennöinnin kannalta isoja varikkoja edullisempaa.

Espoon kaupungin tekninen ja ympäristötoimiala on yhteistyössä HSL:n kanssa laatinut konsulttityönä selvityksen Etelä-Espoon linja-autoliikenteen varikkotarpeista. Kun maankäyttö tulevaisuudessa tiivistyy, Etelä-Espoosta on vaikea löytää sopivia paikkoja isoille kenttävarikoille. Selvityksen mukaan tarvittavan varikkotarpeen hajauttaminen useaan pienempään yksikköön on sekä maankäytön suunnittelun että liikennöinnin kannalta isoja varikkoja edullisempaa.
Selvityksen mukaan edullisinta olisi toteuttaa varikko Kivenlahden teollisuusalueelle. Seuraavaksi edullisimmat paikat olisivat Vanttilassa ja Finnoonniityssä, joten selvitys suosittelee kahden tontin, Koffin ja Finnoonniityn, hankkimista ja osoittamista kaavassa bussiverkon käyttöön, sekä Klovin varikon säilyttämistä. Suosituksen mukaan Vanttilaan toteutetaan lisäksi 100 auton varikko, jota voidaan myöhemmin laajentaa.
Jos tämä ei onnistu, selvityksessä suositellaan pohdittavaksi muita vaihtoehtoja: Sammalvuori, Hannuksen kalliovarikko tai aiemmin hylättyjä vaihtoehtoja tai kokonaan Etelä-Espoon ulkopuolella sijaitsevaa vaihtoehtoa. Jos tarvittavat uudet bussivarikot joudutaan järjestämään Etelä-Espoon sijasta esimerkiksi Pohjois-Espooseen Kehä III varteen, ovat 30 vuoden elinkaarikustannukset noin 10–20 miljoonaa euroa suuremmat.
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto kehottaa 8. lokakuuta pitämässään kokouksessa kaupunkisuunnittelulautakuntaa tarkistamaan voimassaolevia asemakaavoja niin, että tarvittavat bussiliikenteen varikot ja niiden edellyttämät liikenneyhteydet voidaan toteuttaa Etelä-Espoon linja-autoliikenteen varikkoselvityksen periaatteita noudattaen länsimetron jatkeen aikataulussa.
Uusia varikkovarausten vaihtoehtoja tarvitaan, koska metron suunnittelun myötä Suomenojan bussivarikot ja Etelä-Espoon yleiskaavassa Kivenlahden metroaseman viereen osoitetut varikkovaraukset tarvittiin muuhun käyttöön.
Espoon ja HSL:n näkökulmasta Etelä-Espoon bussivarikot olisi edullista toteuttaa usean liikennöitsijän yhteisvarikkoina. Kaupunkikuvallisista syistä ja ympäristöhäiriöiden minimoimiseksi on tiivistyvässä kaupunkirakenteessa syytä suosia varikkohalleja avoimien kenttävarikkojen sijaan.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoo kaavailee useaa pienempää bussivarikkoa”