Tutustu nyt 1 kk veloituksetta!

Tampere kaavailee laajennusta keskustan maanalaisiin parkkitiloihin

Tampereen ydinkeskustan maanalaisen pysäköinnin ja huollon yleissuunnitelma on valmistumassa. Siinä on selvitetty maanalaisen pysäköintijärjestelmän ja huollon jatkojärjestelyjä, joista ensin rakennettaisiin Kunkun parkki ja P-Frenckellin laajennus. Sen jälkeen järjestelmää voitaisiin laajentaa vaiheittain. Yleissuunnitelmassa tutkittiin enintään noin 4 000 maanalaisen pysäköintipaikan sijoittamista maan alle tulevien vuosikymmenten aikana.

Tampereen ydinkeskustan maanalaisen pysäköinnin ja huollon yleissuunnitelma on valmistumassa. Siinä on selvitetty maanalaisen pysäköintijärjestelmän ja huollon jatkojärjestelyjä, joista ensin rakennettaisiin Kunkun parkki ja P-Frenckellin laajennus. Sen jälkeen järjestelmää voitaisiin laajentaa vaiheittain. Yleissuunnitelmassa tutkittiin enintään noin 4 000 maanalaisen pysäköintipaikan sijoittamista maan alle tulevien vuosikymmenten aikana.

Kuuntele juttu

Tampereen maanalaista pysäköintijärjestelmää laajennettaisiin seuraavaksi jatkamaan äskettäin valmistunutta P-Hämppiä lännen suuntaan Kunkun Parkilla. Siihen kytkettäisiin P-Frenckellin laajennus. Uusien pysäköintilaitosten suuaukot sijoitettaisiin keskustan kehän yhteyteen eli ajo Kunkun Parkkiin tulisi lännessä Hämeenpuistoon.

Parkkialueiden alapuolelle voitaisiin rakentaa huoltojärjestelmä, joka mahdollistaisi liikkeiden sujuvat tavarankuljetukset maan alla ja rauhoittaisi samalla ydinkeskustan katutilaa. Huoltojärjestelmän toteutuksesta päätetään erikseen. Maanalainen pysäköinti on toteutettavissa myös ilman huoltojärjestelyjä.

Yleissuunnitelmassa tutkittiin myös maanalaisen pysäköinnin järjestelmän mahdollisuuksia laajentua pohjoiseen ja etelään Tammerkosken molemmilla puolilla. Laajentaminen myöhemmissä vaiheissa on mahdollista. Silloin saataisiin joka puolelta keskustaan saapuville sujuvat yhteydet suoraan maanalaiseen pysäköintijärjestelmään.

Suunnitelma tukee keskustan liikenneverkkosuunnitelman ajatuksia ydinkeskustan rauhoittamisesta kevyelle ja joukkoliikenteelle.

Tampereen ydinkeskustan maanalaisen pysäköinnin ja huollon yleissuunnitelma on myös pohjatyötä keskustan strategisen osayleiskaavan laadinnalle. Strategisen yleiskaavoituksen yhteydessä tutkitaan myös maanalaisen kaavoituksen mahdollinen tarve.

Pysäköinnin järjestäminen ja liikkeiden huoltojärjestelyt ovat keskeisessä asemassa, kun Tampereen ydinkeskustaa kehitetään elävämmäksi ja vetovoimaisemmaksi. Yleissuunnitelman kaupallisista vaikutuksista tehdään selvitys.

Kaikki tulevat maanalaisen pysäköinnin hankkeet vaativat vielä erilliset kaavoitus- ja suunnitteluratkaisut ja toteutuspäätökset.

Maanalaisen pysäköinnin suunnittelutilannetta esitellään maanantaina 10. joulukuuta kokoontuvalle kaupunginhallituksen suunnittelujaostolle.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Tampere kaavailee laajennusta keskustan maanalaisiin parkkitiloihin”

  1. Saa nähdä, laajeneeko maanalainen verkko vai ei. Kannattaa laajentaa, jos käyttöä riittää. Tuore P-Hämppi ei ilmeisesti toistaiseksi ole kuitenkaan täyttynyt. 3,50 euron tuntihinta (ja 22 euroa 10 tunnilta) on sen verran korkea hinta, että ihan heti parkkihalli ei liene täyttymässä jatkossakaan niin kauan kuin halvempiakin paikkoja löytyy. Tosin hinta kertoo jotain siitä, mitä pysäköintipaikkojen tekeminen oikeasti maksaa. Autoilu kaupungin keskustassa aiheuttaa aika kalliita kustannuksia. Eikä vähiten menetetyn tonttimaan takia.

  2. Kuulostaa aika kunnianhimoiselta ajatukselta. Ihmettelen vaan että mihin moista määrää parkkipaikkoja oikein tarvitaan. Tampereelta saa edelleen 100 metrin päästä P-Hämpistä ilmaisia kadunvarsipaikkoja, joissa on tunnista kahteen tuntiin ilmaista pysäköintiaikaa ja 9/10 kerrasta kun käyn keskustassa paikkoja on vapaana. Onko kaupungin tarkoitus keinotekoisesti luoda tarvetta maanalaiselle pysäköinnille? (eli poistaa pysäköintiruutuja maanpäältä)

    Tampereen keskusta on myös melko vaatimaton verrattuna Helsingin ydinkeskustaan ja miksi ihmeessä huoltoajoja pitäisi siirtää maanalle kun kerran saman voisin tehdä rajoittamalla huoltoajoja ruuhka-aikojen ulkopuolelle, jolloin keskustassa on aika rauhallista.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat