Espoon valtuusto hyväksyi länsimetron jatkeen asemakaavan
Espoon kaupunginvaltuusto on maanantaina 10. kesäkuuta pitämässään kokouksessa hyväksynyt länsimetron jatkeen asemakaavan, joka koskee metrotunnelia välillä Matinkylä–Kivenlahti. Länsimetron jatkeen rakennussuunnittelu käynnistyi jo huhtikuussa 2013. Rakentamisen aloittamisesta päätetään erikseen, kun valtion osallistuminen varmistuu. Länsimetron jatkeen on arvioitu olevan käytössä vuonna 2018.

Espoon kaupunginvaltuusto on maanantaina 10. kesäkuuta pitämässään kokouksessa hyväksynyt länsimetron jatkeen asemakaavan, joka koskee metrotunnelia välillä Matinkylä–Kivenlahti. Länsimetron jatkeen rakennussuunnittelu käynnistyi jo huhtikuussa 2013. Rakentamisen aloittamisesta päätetään erikseen, kun valtion osallistuminen varmistuu. Länsimetron jatkeen on arvioitu olevan käytössä vuonna 2018.
Alun perin länsimetron jatkeen suunniteltiin ulottuvan Matinkylästä Saunalahteen. Nyt hyväksytty asemakaava ei kuitenkaan sisällä väliä Kivenlahti–Saunalahti. Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 24. huhtikuuta, että ensimmäisessä vaiheessa on tarkoituksenmukaista rakentaa metron jatke Matinkylästä Kivenlahteen, jolloin varikko sijoittuu Sammalvuoreen. Päätöksen taustalla on Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (HLJ) ja valtioneuvoston vuonna 2012 eduskunnalle antama liikennepoliittinen selonteko, joissa ei käsitellä länsimetron jatketta välillä Kivenlahti–Saunalahti.
Noin kahdeksan kilometrin mittainen länsimetron jatke kulkee koko matkan maan alla. Asemien ja varikkojen yhteyteen suunnitellaan työtunnelit, jotka toimivat metrotunneleiden ja asemien työnaikaisina rakennus- ja huoltoyhteyksinä koko rakennustyön ajan. Näiden lisäksi tarvitaan myös läntinen metrovarikko, joka sekin rakennetaan maan alle.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoon valtuusto hyväksyi länsimetron jatkeen asemakaavan”