Kokeile kuukausi maksutta

Länsimetro maksaakin miljardin, syynä kilpailun puute

Espoon länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olavi Louko arvioi, että metrohankkeen kokonaishinta nousee noin miljardiin euroon eli lähes 300 miljoonaa euroa alkuperäistä kustannusarviota suuremmaksi. Arvio on jo kohtuullisen tarkka, sillä projektiin liittyvistä hankinnoista on tehty noin 90 prosenttia.

Indeksitarkistuksen osuus hinnan noususta on noin 150 miljoonaa euroa. Keskeinen syy kustannusten ylitykselle on Loukon mukaan kuitenkin kilpailun puute. Asemien rakennusurakat ylittyivät keskimäärin 10 miljoonalla eurolla asemaa kohti.

Lisäkustannus on todella suuri, sillä asemia on yhteensä kahdeksan. Yksi asema jouduttiin jopa tekemään sopimusurakkana, kun siihen ei saatu yhtään tarjousta.

”Kilpailu Suomen rakennusmarkkinoilla on todella surkeaa tämän tyyppisissä hankkeissa. Tarjouksia saattoi tulla yksi, kaksi tai ei yhtään. Rakentajat pitävät töitä vaikeina. Niin kauan kuin maan päällä on tekemistä, maan alle ei haluta mennä. Kilpailun puute nostaa hintoja”, Louko sanoo.

Myös vaatimustason nousu alkuperäisistä suunnitelmista toi lisäkustannuksia. Erityisen kallista on turvallisuussyistä tehty ilmanvaihdon tehostaminen. Kun ilmanvaihtokanavat ja koneet kasvavat, ne myös vaativat enemmän tilaa. Ilmanvaihdon tehostamisen tuoma kustannuslisä on Loukon mukaan helposti kymmeniä miljoonia euroja.

Myös ennakoitua huonompi kallion laatu näkyy kustannusten kasvuna. Metrohankkeen käynnistymisen viivästyminen vuodella toi Loukon mukaan muutaman kymmenen miljoonan lisäkustannuksen.

Loukon mukaan oli etukäteen odotettua, että alkuperäinen hinta ylittyy. ”On parempi tavoitella halvempaa hintaa kuin antaa heti periksi. Jos hinta laitettaisiin korkeammaksi, se kuitenkin ylittyisi silloinkin. Kun indeksitarkistus otetaan huomioon, hintojen nousu on noin 15 prosenttia. Se ei ole kovin suuri ylitys näin isossa hankkeessa”, hän sanoo.

Rakentaminen valmis 2015

Länsimetron liikennöinnin pitäisi alkaa viimeisimmän ilmoituksen mukaan syksyllä 2016. Louko pitää propagandana Länsiväylän uutisoimaa Siemensin näkemystä siitä, että länsimetron käyttöönotto myöhästyy vuoden 2017 marraskuulle. Hänen mukaansa HKL vastaa myös länsimetron automatisoinnista ja viivästysuhkailun taustalla on Helsingin ja Siemensin välinen rahakiista.

Louko neuvoo Helsinkiä ja Siemensiä sopimaan kiistan isompien kustannusten välttämiseksi. Jos käyttöönotto myöhästyisi, lisälasku olisi silloin huomattavasti suurempi. Jos sopu syntyisi kesälomiin mennessä, automatisoinnin toteuttamiselle jäisi aikaa kaksi vuotta.

Rakennustöiden takia länsimetro ei myöhästy enää lisää, sillä Loukon mukaan rakennuspuolen työt on tehty vuoden 2015 aikana.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsimetro maksaakin miljardin, syynä kilpailun puute”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat