Projektit Uutiset Santeri Pakkanen Ei kommentteja

Pietarin Zenit-stadion joutuu ensimmäiseen tositestiin

Pietarin Zenit-stadionin rakentaminen on ollut mutkikasta ja kallista.

Pietarin rakennuskomitean päättäjät jännittävät lauantaina 17. kesäkuuta kaupungissa pelattavaa jalkapallon Confederations cupin avajaisottelua. Cup on vuoden 2018 jalkapallon MM-kilpailujen esiturnaus.

Venäjän ja Uuden Seelannin joukkueiden kohtaaminen on viime vuoden lopussa luovutetun Krestovski-stadionin, kansanomaisemmin Zenit-stadionin ensimmäinen kansainvälisen mittaluokan koitos. Siitä riippuu paljon.

Tie tähän päivään on ollut kallis ja mutkikas. Pietarin kuvernööri Valentina Matvienko allekirjoitti 28.12.2004 määräyksen stadionin suunnittelusta ja rakentamisesta OAO Gazpromin rahoituksen pohjalta. Paikaksi valittiin Krestovski-saaren läntinen pää Nevan suistossa. 2006 Pietarin budjettiluonnoksessa todettiin, että 6,7 miljardin ruplan (250 miljoonaa dollaria) rakentaminen rahoitetaan kaupungin budjetista.

Pääurakoitsijaksi tuli OOO Sintez SUI. Projektin arvoksi ilmoitettiin 6,7 miljardia ruplaa eli noin 250 miljoonaa dollaria. Arkkitehtikilpailun voitti japanilaisen Kishō Kurokawan avaruusaluksen mieleen tuova ratkaisu. OOO Sintez SUI muutti nimensä LLC Avantiksi, joka valitsi katsomorakenteiden toimittajaksi Rautaruukin. Yksikköhintaisen sopimuksen kokonaisarvo oli noin 100 miljoonaa euroa.

Kun finanssikriisivuonna 2008 Avant ilmoitti projektin kallistumisesta 2,3 miljardilla ruplalla, kaupunki purki sopimuksen. Uudeksi pääurakoitsijaksi valittiin oligarkki Oleg Deripaskan Bazovyi Element-holdingiin kuuluvan OAO Transstroin pietarilainen OOO Inzhtransstroi -tytäryhtiö, joka lupautui rakentamaan stadionin 13 miljardilla ruplalla. Ruukin tilalle valittiin venäläinen teräsrakenteiden toimittaja.

2009 UEFA ja FIFA julkistivat uudet säännöt, jotka tiukensivat vuoden 2016 Euroopan mestaruuskisojen sekä 2018–2022 MM-kisojen pelipaikkojen turvallisuusvaatimuksia ja nostivat katsojamääriä. MM-tasolle pyrkivän Pietarin oli pakko kehittää projektia myös Venäjän uusien paloturvallisuusmääräysten mukaisesti. Katsojapaikkojen määrä nostettiin 62 tuhannesta 69 tuhanteen siirrettävän katsomon ansiosta. Hintaa ovat korottaneet myös avattava katto ja stadionin monitoimiareenaksi muuttava, ulkopuolelle vedettävä nurmikenttä. 2014 projektin arvo huiteli 35 miljardissa ruplassa.

Miljardeilla sutta

Eniten projektin kallistumiseen hämmästyttäviin lukuihin on vaikuttanut pääurakoitsija. 2013 Inzhtransstroi ilmoitti projektin kallistumisesta 1,79 miljardilla ruplalla muun muassa perustuksien vahvistamisen vuoksi. Vuosina 2014–2016 pääurakoitsija on toistuvasti vaatinut ja saanut lisää rahaa samalla kun kohteen valmistuminen lykkääntyi uudestaan ja uudestaan.

Vuodesta 2010 alkoivat julkisuudessa voimistua kriitikoiden ja epäilijöiden äänet: mihin rahat virtaavat, kun valmista ei tahdo syntyä? Viranomaiset lopulta kiinnostuivat siitä, miksi kasvavien budjettisatsauksien käyttö on niin tehotonta. 2013 Venäjän Auditointikomissio teki selvityksen, jonka mukaan stadionin rakentamisen aikana on kähvelletty noin seitsemän miljardia ruplaa.  Rakennuskomitea purki sopimuksen Inzhtransstroin kanssa, mutta jupakkaa seuranneen uuden tarjouskilpailun jälkeen pääurakoitsija oli edelleenkin sama yhtiö.  Muita toimenpiteitä ei selvityksestä seurannut ja meno kaupungin ykköstyömaalla jatkui entiseen malliin.

Kun Zenit-stadionin rakentaminen saavutti farssin mittasuhteet ja ulkopoliittisesti tärkeät jalkapallokisat alkoivat häämöttää, valtionvalta puuttui peliin. Projektin ehdottomaksi takarajaksi asetettiin vuoden 2016 loppu. Rakennuskomitean johto ja rakentamisesta vastaava varakuvernööri Igor Albin ymmärsivät, että tällä kertaa lipsumisesta seuraa työpaikan vaihto. Julkisuudessa on spekuloitu myös kuvernööri Georgi Poltavchenkon lähdöllä.

Ainoa, joka ei hötkyilyt, oli pääurakoitsija, jonka emoyhtiö Transstroi oli 2014 irtaantunut Deripaskan holdingista itsenäiseksi yhtiöksi. Vuonna 2016 stadionin massiiviseen kulunvalvontaan, ranta-alueiden täyttämiseen ja tieinfran rakentamiseen myönnettiin 6,9 miljardia ruplaa. Heinäkuussa 2016 Auditointikomission Pietarin yksikkö teki lainehtivalla stadionin työmaalla uuden tarkastuskierroksen ja totesi, että kohteen valmistuminen määräaikaan mennessä ei ole realistista. Vaikka stadionin valmistumisen aste oli 85 prosentin luokkaa, sutta löytyi joka nurkasta.

Izhtransstroi joutui luopumaan urakasta. Elokuussa tilalle tuli kaupungin 47 prosenttisesti omistama Metrostroi-yhtiö, joka lupasi viedä projektin kalkkiviivoille tiukasta aikataulusta huolimatta. Uuden urakoitsijan työlista oli edellisen saama reklamaatiolista: väärin tehtyjä kattorakenteita sekä katsomoaltaan metalli- ja teräsbetonirakenteita, riekaleina repsottavia vesieristyksiä ja roskilla täytettyjä laajennussaumoja, stadionin 127 insinöörijärjestelmästä yksikään ei ollut valmis. Uudelle urakoitsijalle kiireesti haalittiin 2,6 miljardin ruplan rahoitus kaupungin sosiaalisektorin hankkeista.

Vuorossa syyllisten etsintä

Metrostroi piti lupauksensa. Kohteen luovutuksen yhteydessä viime joulukuun lopussa MM-kisojen valmistelukomitean johtaja, Venäjän parlamentin ylähuoneen jäsen Vadim Tjulpanov ilmoitti, että Zenitin-satdionin rakentamiseen on käytetty 41 miljardia ruplaa ja lupasi, että se oli siinä.

Ei se ollut. Viikon kuluttua Pietarin rakennuskomitea teki Metrostroin kanssa 950 miljoonan ruplan sopimuksen viimeistelytöistä, tammikuussa siihen lisättiin vielä 2 miljardia ruplaa. Pian rakennuskomitea teki Metrostroin kanssa sopimuksen viimeistelytöistä. Lisää miljardeja tarvittiin liikuteltavan nurmikentän tärinän vaimentamiseen sekä stadionin ulkopuolelle vedetyn ja talven tuhoaman nurmikon vaihtamiseen.

Zenit-stadionilla riittää rakentamista ja rahaa menee vielä jatkossakin. Vuosien varrella stadionin rakentajat ja suunnittelijat ovat vaihtuneet monta kertaa ja käytännössä Metrostroi vain silotteli näiden erilaisella huolimattomuusasteella toteutettujen vaiheiden rajapinnat. Inzhtransstroi on vuosien ajan systemaattisesti käyttänyt halvempia ja laadultaan heikompia materiaaleja, kuin mitä urakan ehdot ovat vaatineet. Vaikka pääurakoitsija ”on vahvistanut” perustuksia, stadionin sijainti Nevan suistossa Pienen ja Keski-Nevkan välissä Suomenlahden rannassa on haasteellinen.

”Tietojen mukaan monet töistä on tehtävä uudestaan joten tiedossa on uusia valtion tarjouskilpailuja”, toteaa Interfax-tietotoimiston haastattelussa Venäjän Monopolien vastaisen hallinnon UFASin Pietarin yksikön johtaja Pjotr Jakovlev.

Hän uskoo, että myös aikaisempiin tarjouskilpailuihin liittyvien valituksien käsittely tulee jatkumaan vielä pitkään, sillä monet hankinnoista on tehty kilpailulain vastaisesti yhdeltä ainoalta toimittajalta. Oikeusjuttujen rumba on jo alkanut.

Albin arvioi, että korvausvaatimus Inzhtransstroille rakennusvirheistä ja niiden korjaustöistä voi ylittää kolme miljardia ruplaa. Inzhtransstroi vuorostaan syyttää viranomaisia rakennustöiden torpedoinnista ja on jättänyt kaksi kannetta UFASia vastaan, syyttäen tätä aiheettomasta yrityksen nimen liittämisestä epärehellisten urakoitsijoiden listaan.

Rakennuskomitean nettisivuilla on luettelo Transstroin aikaisemmista urakoista. Moskovan kansainvälisen Sheremetjevon lentokentän uuden kiitoradan rakentaminen 2011–2015,  Imeretin laakson suojarakenneurakka Sotshissa 2009-2013, armeijan lentokenttien parantaminen Moskovan alueella ja monet muut etupäässä julkiset hankkeet ovat päätyneet sopimuksien purkuun ja käräjille. Herää kysymys, miten sellaisella referenssilistalla voi päästä pääurakoitsijaksi maan kunniahimoisimpiin kuuluvaan projektiin?

Vastauksen antaa Albinin edeltäjän, väärinkäytöksistä syytetyn entisen varakuvernöörin Marat Oganesjanin rikostutkinta. Sen mukaan Oganesjania epäillään muun muassa 20 miljoonan ruplan lahjuksen vastaanottamisesta OOO SEM yhtiöltä palkinnoksi Zenit-stadionin 350 miljoonan ruplan valaistusurakan järjestämisestä.

Rakennuskomiteassa nyt pureskellaan kynsiä juuri sen takia, että projektin pääaktiviteetti on siirtymässä juridiikan puolelle. Vastaavilla herkuilla kuten suljettavalla katolla ja ulos siirrettävällä nurmella varustettu, 61 481 katsojapaikan Veltins-Arena Saksan Gelsenkirchenissa rakennettiin 1998–2001 ”vain” 192 miljoonalla eurolla. Zenitin hintalappu on 750 miljoonan euron luokkaa. Kun jälki on täysin ala-arvoista, herää kysymys, mihin rahat menivät?

Auditointikomission selvityksessä todetaan, että kohteen viranomaisvalvonta on ollut olematon. Korruption vastaisten mielenosoituksien kasvaessa kaikkialla Venäjällä poliisin on pakko tutkia tapaus Zenit edes pienempien konnien osalta.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia