Kokeile kuukausi maksutta

Länsimetro oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalon mukaan länsimetron rakennustöihin on osallistunut tähän mennessä noin 20 000 rakentajaa.

”Käyttöön saadaan yksi maailman turvallisimmista metroista. Rakennushankkeena länsimetro on ollut yksi vaativimmista Suomen historiassa”, Isotalo kertoo. Hän työskentelee myös Espoon kaupungin teknisen toimen johtajana.

Viimeisellä viikolla ennen metrolinjan avaamista yleisölle länsimetron operaattori ja ylläpitäjä HKL tekee vielä järjestelmien viimeiset loppuunsaattamiset.

”Länsimetrossa on noin 50 000 tarkkailtavaa kohdetta, kun runkometron puolella niitä on noin 30 000. Niihin kuuluvat esimerkiksi lvi, sähkönsyöttö ja turvallisuus. Näitä kaikkia hoidetaan Herttoniemessä sijaitsevasta valvomosta käsin”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski kertoo.

Lehmuskosken mukaan kuukausitasolla tehdään erilaisia huoltoja ja tarkastuksia noin 20 000 eli kiivaimmillaan jopa tuhat kertaa päivässä.

HKL:n toimitusjohtaja uskoo vakaasti, että lukuisten testausten ja koekäyttöjen jälkeen länsimetron mahdollisista uusista tulevista ongelmista selvitään ilman matkustaliikenteen häiriöitä eikä aloituspäivämäärä enää siirry.

Länsimetron rakennustyöt alkoivat vuonna 2009 Ruoholahdessa tehdyillä louhinnoilla. Matinkylän metroasemalle saakka tunnelia on louhittu yhteensä hieman vajaa 30 kilometriä ja rataa rakennettu noin 50 kilometrin verran. Esimerkiksi eri hissejä länsimetron asemilla on käytössä yhteensä 45.

Helsingin metrolinja aloitti liikennöinnin aikoinaan vuonna 1982, noin viisi vuotta myöhässä alkuperäisestä suunnitelmasta. Silloin liikennöitiin välillä Itäkeskus-Rautatietori.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Länsimetroa oli tekemässä pienen kaupungin verran rakentajia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat