Kokeile kuukausi maksutta

”Vihreiden voimin rakennetaan keskustasta luontopolkua, jonka aloituspää on Hämeentie” – Yrittäjäjohtaja ärähtää Helsingin liikennesuunnitelmista

Siivoojat, kodinhoitajat, rakennusmiehet sekä logistiikan, kiinteistöhuollon ja jakelufirmojen työntekijät pujottelevat ruuhkaisilla kaduilla jo nyt.

Hämeentien peruskorjaus alkaa vuodenvaihteen jälkeen. Raitiovaunut siirtyvät kokonaan pois Kurvin mutkasta, koska Sörnäisten metroaseman kattoremontti vie tilaa myös Helsinginkadulta. Kuva: Sami Kero / HS)

Hämeentien peruskorjauksen mahdolliset ruuhkariskit Sörnäisten rantatiellä huolestuttavat kantakaupungissa toimivia yrittäjiä.

Helsingin yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen liputtaa sen puolesta, että Hämeentien peruskorjausta lykättäisiin niin kauas, että keskustan alittava kokoojakatu olisi käytössä.

Poliitikot hautasivat Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle kaavaillun keskustatunnelin kymmenisen vuotta sitten. Nyt ideointivaiheessa on osittain maanalaisiin pysäköintilaitoksiin nojautuva maanalainen kokoojakatu. Konsulttiselvitykset eivät vielä ole edenneet päätöksentekoon.

”Hämeentietä ei pitäisi poistaa läpiajolta ennen kuin on suunnitelma, mihin se tunneli rakennetaan. Jos olisi tunneli käytössä, maan päältä voisi sulkea autoliikenteeltä mitä katuja tahansa.”

Yrittäjäkunnan pelko on, että itäisen kantakaupungin ainoaksi sisääntuloväyläksi jäävä Sörnäisten rantatie ruuhkautuu pahan kerran.

”Autoja pääsi läpi ehkä yksi tai kaksi kerrallaan”

Laaksonen luonnehtii jo nykytilannetta liikennefarssiksi. Hän omistaa siivousalan yrityksen, jonka asiakkaat lähes kaikki ovat kantakaupungissa. Normaali kymmenen minuutin matka Ullanlinnasta Etu-Töölöön on Mechelininkadun remontin myötä venynyt puoleen tuntiin.

”Tulin juuri töihin Pohjois-Helsingistä ruuhka-ajan ulkopuolella. Matka kesti 40 minuuttia, koska Aleksin ja Unioninkadun kulmalla Senaatintorilla oli vedetty katu auki ja yksi kaista oli pois käytöstä. Autoja pääsi läpi ehkä yksi tai kaksi kerrallaan”, Laaksonen sanoo.

Tuore esimerkki havainnollistaa Laaksosen mukaan sitä, miten katuverkon välityskyky on jo nyt kireä. Sen seurauksena pienikin häiriö voi kertautua. Kunnallisten toimijoiden lisäksi katutilaa vievät ne remonttifirmat, jotka kunnostavat kantakaupungin vanhoja taloja.

”Hämeentietä ei pitäisi poistaa läpiajolta ennen kuin on suunnitelma, mihin se tunneli rakennetaan.”

Kantakaupungissa liikkuvat autolla siivousalan yritysten lisäksi muiden muassa kiinteistöhuollon, kotipalvelun, lähettipalveluiden, logistiikan ja jakelufirmojen työntekijät. Vanhojen talojen putkiremontit ja julkisivuremontit työllistävät lukuisia autoilla liikkuvia ammattilaisia ja kutistavat katutilaa.

Laaksosen firmalla on 18 autoa, ja liikennejumissa vietetty aika sekoittaa vuorolistan mukaisia asiakaskäyntejä. Vuorolistaan joudutaan tekemään väljyyttä, jotta liikkuminen kohteesta toiseen onnistuu.

”Jos kymmenen autoa seisoo tien poskessa, aikataulut pettävät, työpäivät venyvät, asiakkaat ovat kiukkuisia. Puhutaan isoista rahoista”, Laaksonen sanoo.

Laaksonen: Vaikutuksia pitäisi ensin koeponnistaa

Liikennevirasto on arvioinut työpäivän aikaisten jonotusten kustannuksia palkkakulujen ja työnantajan sivukulujen summana. Laskelmalla arvioidaan uusien väylähankkeiden aikataulusäästöjä. Vuonna 2015 tuntikustannus arvioitiin 27–33 euroon eri ajoneuvoluokissa.

Kaupungin liikennetilastojen mukaan Sörnäisten rantatietä käyttää noin 40 000 autoa vuorokaudessa. Hämeentieltä siirtyisi läpiajoliikennettä noin 7 500 autoa vuorokaudessa.

Laaksonen suhtautuu skeptisesti näihin liikenne-ennusteisiin. Hänen mielestään siirron vaikutuksia pitäisi ensin koeponnistaa ennen kuin todellisia päätöksiä tehdään.

”Näyttää siltä, että vihreiden voimin rakennetaan keskustasta luontopolkua, jonka aloituspää on Hämeentie.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “”Vihreiden voimin rakennetaan keskustasta luontopolkua, jonka aloituspää on Hämeentie” – Yrittäjäjohtaja ärähtää Helsingin liikennesuunnitelmista”

  1. Vihreät(varmasti kokoomuksen siunaamina) ovat saaneet aikaan järkyttävän paljon haittaa Helsingin katukuvaan ja luontoalueille.

    Olisi tärkeää selvittää kaikki näiden kaupunkisuunnittelun virkamiesten kytkökset rakennuttajiin ja päsaatava muutos tämän tyyppiseen ”lain sallimaan korruptioon” .

    Ei Helsinki voi kasvaa siihen tahtiin mitä Vihreät arvioissaan väittävät ja minkä pohjalta kaavoitus- ja rakentamistahtia toteutetaan suorastaan maanisella volyymilla. Vihreät ajoivat läpi yleiskaavan 2016 joka on ollut ”susi syntyessään”! Se olisi ehdottomasti pantava uudelleen tarkasteluun ja korjattava.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat