Kokeile kuukausi maksutta

Väylävirasto: Hintojen nousu syö maanteiden päällystysrahat – korjausvelka kasvaa

Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain noin 4 000 kilometrin mittaista päällystysohjelmaa, johon päästiin vuonna 2020.

Päällystystöitä typistää käytettävien raaka- ja polttoaineiden hintojen nousu. Lopullista kustannustasoa on Väylävirason mukaan vaikea ennustaa, mutta esimerkiksi asfaltin sideaineena käytettävän bitumin kallistuminen nostaa päällystämisen hintaa viime vuoteen nähden noin 30 prosenttia.

Maanteiden päällystystyöt alkavat Väyläviraston mukaan vapun tienoilla eteläisestä Suomesta. Päällystysohjelma on jäämässä hintojen nousun myötä selvästi vuotta 2021 lyhyemmäksi, vaikka käytettävissä oleva rahoitus on hieman viimevuotista suurempi.

Päällystysurakoiden kilpailutuksesta ja valvonnasta vastaavat ELY-keskukset. Valtakunnallisen päällystysmäärän arvioidaan tänä vuonna olevan noin 2 300 kilometriä.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väylävirasto: Hintojen nousu syö maanteiden päällystysrahat – korjausvelka kasvaa”

Viimeisimmät näkökulmat