Kokeile kuukausi maksutta

Kadonnutta maankäytön ja liikenteen suunnittelun osaavaa insinöörisukupolvea tulee ikävä. Sillä olisi tilausta Nyky-Suomessa. Niin myös riittävää kokemusta ja näkemystä, jos maankäytön suunnittelu olisi kiinnostanut isompaa joukkoa insinöörejä. Tulee ikävä myös sitä 1990-luvulla kadonnutta suunnittelusukupolvea, jonka silloisen laman yt-neuvottelut ja irtisanomiset ajoivat pois liikenne- ja kaupunkisuunnittelun parista.

Otan esimerkin. Helsinki etsii pian uutta liikennesuunnittelupäällikköä, kun Ville Lehmuskoski lähtee kaupunkisuunnitteluvirastosta HKL:n toimitusjohtajaksi. Joukko liikenteen kanssa tekemisissä olevaa insinööriä pohti hiljan, mistä tähän Suomen merkittävimpään liikennesuunnittelijan tehtävään löytyy uusi tekijä. Perusinsinööriys ja liikenteen simulointitaidot eivät riitä. Etsinnässä on liikennesuunnittelun maestro.

Helsingin tulevalla liikennesuunnittelupäälliköllä on seuraavien vuosien aikana käsissään monia isoja hankkeita, jotka vaikuttavat kaupungin muotoutumiseen vuosikymmeniksi eteenpäin. Hänellä pitää olla tahtoa tarkastella hankkeita kaupunkikaavan 2050 valossa. Ydinkysymys on, ovatko kaikkien nyt suunnitteluvaiheessa olevien hankkeiden reunaehdot linjassa kaupungin tulevan kehityksen kanssa vai pitäisikö joissakin hankkeissa tehdä radikaali suunnanmuutos. Päästä menneisyyden painolastista tulevaisuuden visiointiin.

Kadonneilla sukupolvilla olisi ollut annettavaa tähän tehtävään. Laman syrjäyttämää sukupolvea olisi keitetty jo riittävän monissa liemissä päällikkövirkaan ja liikennepolitiikan taisteluihin sopivaksi, jos työnpuute ei olisi vienyt muihin töihin. Niin olisi keitetty myös niitä, jotka uransa alkuvaiheesta lähtien olisivat halunneet tehdä intohimoisesti työtä kaupunki- ja liikennesuunnittelun rajapinnassa.

Kokemuksen puutteen vuoksi nyt ei ole näkemystä omaavia ammattilaisia jonossa odottamassa tätä suurta haastetta. Toki on nähtävissä, että kasvamassa on uusi maankäytöstä kiinnostuneiden ammattilaisten sukupolvi. Ehkä heistä löytyy joku, joka pystyy lannistumatta kantamaan liikennepolitiikan päämaestron viittaa, vaikka välillä tulee korville joka suunnasta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Intohimoa liikennesuunnitteluun”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/