Kokeile kuukausi maksutta

Tämän eduskuntakauden liikennepolitiikka on ollut kuin Jope Ruonansuun show’n katselua. Hymyilevät poliitikot lupaavat yhtä, mutta kohta poliitikkojen päät ovat kääntyneet toiseen suuntaan ja korjaavat päätöstä. Koomiset näytökset näyttävät jatkuvan, vaikka osa hallituksen ministereistä vaihtui, kun Alexander Stubbista tuli pääministeri.

Jyrki Kataisen hallitus linjasi keväällä 2012 liikennepoliittisessa selonteossa väylärahoituksen linjat. Tuolloin vakaana aikeena oli siirtää väyläinvestoinneista 100 miljoonaa euroa pahoin rapistuneen liikenneverkon ylläpitoon ja pieniin investointeihin. Selkokielellä se tarkoitti sitä, että liikenneverkon kunnossapitoon oli tulossa lisää rahaa vuoden 2016 alussa ja siihen saakka rahoitustason piti pysyä ennallaan.

Kataisen hallitus päätti yhtenä keväisenä myöhäisiltana, että tällaista siirtoa ei tehdä ja lisäksi ensi vuodelta leikataan perusväylänpidon määrärahoja 100 miljoonalla eurolla. Päätös yllätti Liikennevirastonkin.

Seuraava jopemainen show nähtiin tänä syksynä, kun valtiovarainministeri Antti Rinne pyörsi keväällä ensi vuodelle tehdyistä leikkauksista osan. Valtiovarainministeriön elokuun ensimmäisellä viikolla julkistaman virallisen budjettiehdotuksen mukaan perusväylänpitoon on ensi vuonna 927 miljoonaa euroa. Se on 63 miljoonaa euroa vähemmän kuin kuluvana vuonna, vaikka julkisuudesta on saattanut saada toisenlaisenkin käsityksen.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Liikennepolitiikkaa stand up -komiikkana”

  1. Antti Rinne kävi pari viikkoa sitten Lapissa. Kukaan ei muutamaan päivään tiennyt lupasiko Rinne rahat Soklin ratayhteyden rakentamiseen vai ei. Ei tainnut luvatakaan, vaikka mukavia puhui. Helsinkiin palattuaan Rinne muisti, että ei olekaan Lapissa ehdolla ja tajusi, että Soklista työtä saavat eivät äänestäisikään häntä.

    Paula Risikko sentään ohjaisi jo ensimmäisinä työpäivinään tierahoja omaan vaalipiiriinsä. Siinä hän oli yhtä nopea ja härski kuin kaikki edeltäjänsä. Muistissahan on vielä kuinka Merja Kyllönen ohitti virkamiehet jakamalla tierahoja Kainuuseen. Ylijohtaja Tervalan hän veti kölin alta, kun tämä yritti kertoa ammattimiehen näkemyksiänsä.

    Pääministeri Katainen sai omat siltansa helpottamaan kulkua Siilinjärvelle. Oppositio ei pääse tässä asiassa ilkkumaan, sillä kepu on varsinainen siltarumpupolitiikan isä ja Pekkarinen voi ylpeillä yhdellä Suomen kalleimmista silloista – kotikunnassaan tietenkin.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/