Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Raahen satamaväylän ruoppausurakka valmis

Raahen satamaan johtava kahdeksan metrin väylän ruoppausurakka on nyt valmis. Väylä on ruopattu 10 metrin kulkusyvyyteen. Urakan vastaanottotarkastus pidettiin 6. marraskuuta Raahessa. Kyseessä on merkittävin väylähanke Suomessa vuosikymmeniin niin kustannuksiltaan kuin ruoppausmääriltään. Merenkulkulaitos ja Raahen kaupunki toimivat yhdessä tilaajina tässä kustannuksiltaan liki 40 miljoonan euron ruoppaus- ja maanrakennusurakassa, jonka toteutti Terramare Oy.

Raahen satamaan johtava kahdeksan metrin väylän ruoppausurakka on nyt valmis. Väylä on ruopattu 10 metrin kulkusyvyyteen. Urakan vastaanottotarkastus pidettiin 6. marraskuuta Raahessa. Kyseessä on merkittävin väylähanke Suomessa vuosikymmeniin niin kustannuksiltaan kuin ruoppausmääriltään. Merenkulkulaitos ja Raahen kaupunki toimivat yhdessä tilaajina tässä kustannuksiltaan liki 40 miljoonan euron ruoppaus- ja maanrakennusurakassa, jonka toteutti Terramare Oy.

Kuuntele juttu

Nyt valmistunut 10 metrin väylä ja satama laajennettuine, ruoppausmassoilla täytettyine satamakenttineen vastaa elinkeinoelämän tarpeita ja parantaa satamatoiminnan kilpailukykyä. Samalla alueen teollisuuden tarvitsemaa kuljetuskapasiteettia on mahdollista huomattavasti kasvattaa. Sataman toimintaa tehostaa myös vuoden lopulla valmistuva 355-metrinen syvälaituri, joka helpottaa suurempien alusten kuljetuksia satamaan ja satamasta.

Uusi kulkusyvyys helpottaa myös jäänmurtoa, sillä isot murtajat pystyvät nyt toimimaan väylällä kaikissa olosuhteissa. Raahen satama on liikenteeltään Perämeren vilkkain ja tavarankuljetusmääriltään valtakunnallisestikin merkittävä. Sataman kautta kuljetettavan tavaramäärän odotetaan tehtyjen investointien myötä kasvavan reippaasti nykyisestä 6,5 miljoonasta tonnista. Raahesta on säännöllinen liikenneyhteys moneen Euroopan maahan. Sataman kautta kuljetetaan irtolasteja, terästä, kontteja, sahatavaraa sekä suurempia kokonaisuuksia eli niin sanottuja projektilasteja.

 

Rakennustyöt valmistuivat etuajassa

 

Rakennustyöt valmistuivat kaksi kuukautta ennen urakkasopimuksen mukaista valmistumisajankohtaa. Uusi 10 metrin väylä otetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti jo tämän vuoden puolella, heti kun väylän vahvistusasiakirjat valmistuvat.

Ruoppausurakan loppusumma on noin 40 miljoonaa euroa, josta valtion osuus noin 16 miljoonaa ja Raahen kaupungin noin 24 miljoonaa euroa. Rakennusurakka sisälsi meriväylän ruoppauksen 14,3 miljoonalla, sataman ruoppauksen 19,6 miljoonalla, läjitysaltaan rakentamisen 3,1 miljoonalla ja aallonmurtajan puhkaisun 2,3 miljoonan euron edestä. Aallonmurtajaa koskeva osuus jaettiin tasan Merenkulkulaitoksen ja Raahen kaupungin kesken.

Urakkaan kuuluvien töiden lisäksi Merenkulkulaitos kunnostaa väylän merkintään kuuluvia turvalaitteita noin 1,3 miljoonalla eurolla. Raahen ja Nahkiaisen majakoiden peruskorjaukset ovat jo viimeistelyjä vaille valmiit. Väylämerkintä-, valvonta- ja muine kustannuksineen sekä indeksitarkistuksineen hankkeen kustannukset ovat yhteensä runsaat 42 miljoonaa euroa. Urakan kokonaiskustannuksista Raahen kaupungin osuus on noin 25 miljoonaa euroa ja Merenkulkulaitoksen noin 17 miljoonaa euroa.

Raahen kaupunki on saanut omaan osuuteensa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta ja työllisyysperusteista investointiavustusta Pohjois-Pohjanmaan työ- ja elinkeinokeskukselta yhteensä noin viisi miljoonaa euroa.

Merenkulkulaitos ja Raahen kaupunki sopivat yhteishankkeesta jo vuonna 2002. Vesilupa hankkeelle saatiin 2005.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Raahen satamaväylän ruoppausurakka valmis”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat