Tampereen ratapihalle kaavaillaan miljoonaremonttia
Tampereen ratapihalle suunnitellaan mittavia uudistuksia. Suunnitteilla on muun muassa uusi laituri matkustajajunille ja kolme uutta huoltoraidetta.

Tampereen ratapihalle suunnitellaan mittavia uudistuksia. Suunnitteilla on muun muassa uusi laituri matkustajajunille ja kolme uutta huoltoraidetta.
– Jos eduskunta on rahoitukselle suopea, niin meillä on vuonna 2020 Tampereella oikein hieno rautatieympäristö, sanoo ylitarkastaja Jouni Juuti Liikennevirastosta.
Hankekokonaisuuden alustava kustannusarvio on noin 25-30 miljoonaa euroa. Toteutukseen päästään Juutin mukaan aikaisintaan vuonna 2014.
– Kustannusarvio tarkentuu kuukauden sisällä. Tavoitteena on saada kaikki suunnitelmat kuntoon noin 2014 tai 2015, hahmottelee Juuti.
Uusi matkustajalaituri olisi Tampereen aseman neljäs. Laiturin lisäksi suunnitelmaan kuuluu lisää katoksia junaa odottaville matkustajille. Nyt osa laitureista on avointa ulkotilaa ilman minkäänlaisia katoksia.
Molemmat päät myllerrykseen?
Junalla pohjoiseen kuljetettaville autoille suunnitelmassa esitetään kaksi vaihtoehtoista uutta lastauspaikkaa. Nykyisin autot lastataan juniin Postitalon kohdalta.
Nyt laadittu suunnitelma koskee lähinnä Tampereen ratapihan pohjoisosaa. Ratapihan eteläosan päälle taas yksityinen yritys suunnittelee näyttävää monitoimihallia, jonka rahoitus on kuitenkin vielä avoinna ja asemakaava laatimatta.
Jos idea ratapihan eteläosan kattamisesta ja suurhallin rakentamisesta sinne lähtee etenemään, yksi mahdollinen autojen lastauspaikka olisi sillä suunnalla.
Silta kaipaa pidennystä
Kolme uutta huoltoraidetta rakennettaisiin ratapihan pohjoispäätyyn. Raiteilla tyhjät matkustajajunat voisivat viipyä yön yli huollettavina. Huoltoalueella voitaisiin muun muassa tyhjentää junien vessat, mikä nykyisin tapahtuu Helsingin Pasilassa.
Ratapihan pohjoispäässä sijaitseva Erkkilänkadun silta joutuu suunnitelmissa muodonmuutokseen, koska nykyinen silta-aukko jää liian kapeaksi. Sillan alitse pitäisi mahtua myös radan viereen suunnitellun Ratapihankadun.
Toinen vaihtoehto on purkaa Erkkilänkadun silta ja rakentaa tilalle uusi. Kummassakin tapauksessa edessä on noin vuoden mittainen työmaa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Tampereen ratapihalle kaavaillaan miljoonaremonttia”