Urakoitsijat varoittavat liikennehankkeiden kallistumisesta
Liikennehankkeita tekevien urakoitsijoiden mukaan ensi vuoden hankkeiden budjetoinnissa ei kannattaisi liiaksi luottaa halpoihin rakennuskustannuksiin. Esimerkiksi maanrakennusalan kustannukset ovat jo selvässä nousussa viime vuoteen verrattuna, ja öljyn hinnassa on nousupaineita. Ylipäänsä halvimman rakentamisen aika alkaa olla takanapäin, ja on syytä varautua tulevien vuosien hinnannousuun, arvioivat Koneyrittäjien liitto ja Lemminkäinen Infra.

Liikennehankkeita tekevien urakoitsijoiden mukaan ensi vuoden hankkeiden budjetoinnissa ei kannattaisi liiaksi luottaa halpoihin rakennuskustannuksiin. Esimerkiksi maanrakennusalan kustannukset ovat jo selvässä nousussa viime vuoteen verrattuna, ja öljyn hinnassa on nousupaineita. Ylipäänsä halvimman rakentamisen aika alkaa olla takanapäin, ja on syytä varautua tulevien vuosien hinnannousuun, arvioivat Koneyrittäjien liitto ja Lemminkäinen Infra.
Hallituksen budjettiesitys on viemässä ensi vuonna kuudelta hankkeelta kaikkiaan 17 miljoonaa euroa. Syynä on Seinäjoki-Oulu-radan perusparannus, jonka rahoitusta jouduttiin kursimaan kokoon nipistämällä muista hankkeista. Perusparannus nielaisee ensi vuonna kaikkiaan 40 miljoonaa euroa.
Liikenneviraston mukaan leikkaukset kuittaantuvat halventuneilla rakennuskustannuksilla. Taantuman vuoksi urakkatarjoukset ovat edullisempia kuin aiemmin arvioitiin, joten ensi vuodelta nipistetään tavallaan ennalta se, minkä uskotaan säästyvän arvioihin verrattuna.
Viraston mukaan esimerkiksi kehäradan ensi vuoden määrärahoista leikkaaminen alle kymmenellä prosentilla kuittaantuu kokonaan kustannusten laskulla aiemmin arvioidusta.
Nousupainetta monella suunnalla
Koneyrittäjien liiton toimitusjohtaja Matti Peltola arvioi halvan ajan olevan jo takanapäin. Maanrakennusalan kustannukset ovat viime kuukausina olleet muutaman prosentin nousussa edellisvuoteen verrattuna, ja öljyn ja rahoituksen voi odottaa kallistuvan lähitulevaisuudessa.
-Sen varaan ei voi tuudittautua, ettei hintataso lainkaan muuttuisi ensi vuonna tai siitä eteenpäin, Peltola sanoo.
Hän oudoksuu myös ajatusta, että budjettilaskelmia olisi tehty niin löysästi, että miljoonien niistämiset kuittaantuvat pelkällä hintojen laskulla.
Myös Lemminkäinen Infran yhdyskuntarakentamisesta vastaava johtaja Harri Kailasalo katsoo säästösuunnitelmien perustuvan jossain määrin vanhahtavaan tietoon.
-Maanrakennuksen hinta nousee, ja samoin polttoaineiden ja energian. Ja kaikessa rakentamisessa on paljon energiaa ja kuljettamista, Kailasalo tiivistää.
Lemminkäinen Infra urakoi muun muassa kehärataa. Kailasalon mukaan on mahdotonta sanoa, viivästyttääkö rahojen nipistäminen yhdeltä vuodelta yksittäistä isoa hanketta.
Vehviläinen: Leikkaaminen ei ole mukavaa
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) korostaa, että ensi vuotta koskevat kilpailutukset on jo tehty, joten toteutettavien urakoiden hinnat ovat tiedossa. Hän sanoo luottavansa asiassa Liikenneviraston arvioon siitä, millä rahalla hankkeissa pystytään ensi vuonna etenemään.
-Tietenkään tällaisten nipistysten tekeminen ei ole mukavaa, mutta kun ministerit ovat yhtenä rintamana kannattaneet Seinäjoki-Oulu-hanketta, niin nyt se on hoidettu.
Vehviläisen mielestä näköpiirissä ei ole sellaista hintojen nousua, etteivät määrärahat riittäisi. Hänen mukaansa on vaikea kysymys, miten paljon hintojen nousua tai laskua pitäisi ennakoida tulevien vuosien osalta.
-Silloin kun budjetit eivät pitäneet, arvosteltiin, että on tehty liian pieniä budjetteja, jotta saataisiin paljon hankkeita läpi.
Vehviläisen mukaan olennaista on se, että tietylle hankkeelle varattu rahoituksen kokonaisvaltuus ei muutu matkan varrella, vaikka tietyn vuoden potista leikattaisiinkin.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Urakoitsijat varoittavat liikennehankkeiden kallistumisesta”