Valtion vuoden 2011 talousarviosta sovittiin torstaina 19. elokuuta budjettiriihessä. Seinäjoen ja Oulun välinen ratahanke saa nyt rahoitusta 40 miljoonaa euroa, kun valtiovarainministeriö esitti hankkeelle ainoastaan 5 miljoonaa euroa. Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriön esitys oli juuri 40 miljoonaa euroa.

Seinäjoki–Oulu-rata sai lisärahoituksen osin muiden hankkeiden säästöillä

Valtion vuoden 2011 talousarviosta sovittiin torstaina 19. elokuuta budjettiriihessä. Seinäjoen ja Oulun välinen ratahanke saa nyt rahoitusta 40 miljoonaa euroa, kun valtiovarainministeriö esitti hankkeelle ainoastaan 5 miljoonaa euroa. Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriön esitys oli juuri 40 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Seinäjoki-Oulu-radan 35 miljoonan euron lisärahoitus säästetään kuitenkin osin muista hankkeista, mutta LVM:n mukaan hankkeille myönnetyt valtuudet eivät muutu. Rahoitus toteutetaan osoittamalla hankkeelle lisärahoitusta 18 miljoonaa euroa ja kohdentamalla siihen 17 miljoonaa euroa muista liikennehankkeista säästyviä määrärahoja.

Liikennehankkeista tehdyt säästöt kohdennettiin seuraavista käynnissä olevista ja alkavista kehittämishankkeista:

  • VT 6 Lappeenranta-Imatra, 2 miljoonaa euroa
  • VT 5 Päiväranta-Vuorela, 2 miljoonaa euroa
  • Ilmalan ratapiha, 1 miljoonaa euroa
  • Keski-Pasilan palvelutason parantaminen, 3 miljoonaa euroa
  • Kehärata, 7 miljoonaa euroa
  • E18 Haminan ohikulkutie, 2 miljoonaa euroa

Lähtökohtana säästöjen kohdentamisessa on, ettei yhdenkään uuden kehittämishankkeen aloittamista lykätä eikä säästöillä ole vaikutusta hankkeiden toteuttamiseen tai niiden valmistumisajankohtaan. Hankkeille myönnetyt valtuudet eivät muutu.

Uudelleen kohdistaminen on ollut mahdollista pääasiassa hankkeiden tehokkaan toteuttamisen ja edullisten urakkatarjousten vuoksi. Merkittävin syy edullisiin urakkatarjouksiin on ollut jo tehtyjen kilpailuttamisten ajoittuminen suotuisaan suhdannetilanteeseen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Seinäjoki–Oulu-rata sai lisärahoituksen osin muiden hankkeiden säästöillä”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi