Seinäjoki-Oulu-radan 35 miljoonan euron lisärahoitus säästetään kuitenkin osin muista hankkeista, mutta LVM:n mukaan hankkeille myönnetyt valtuudet eivät muutu. Rahoitus toteutetaan osoittamalla hankkeelle lisärahoitusta 18 miljoonaa euroa ja kohdentamalla siihen 17 miljoonaa euroa muista liikennehankkeista säästyviä määrärahoja.
Liikennehankkeista tehdyt säästöt kohdennettiin seuraavista käynnissä olevista ja alkavista kehittämishankkeista:
- VT 6 Lappeenranta-Imatra, 2 miljoonaa euroa
- VT 5 Päiväranta-Vuorela, 2 miljoonaa euroa
- Ilmalan ratapiha, 1 miljoonaa euroa
- Keski-Pasilan palvelutason parantaminen, 3 miljoonaa euroa
- Kehärata, 7 miljoonaa euroa
- E18 Haminan ohikulkutie, 2 miljoonaa euroa
Lähtökohtana säästöjen kohdentamisessa on, ettei yhdenkään uuden kehittämishankkeen aloittamista lykätä eikä säästöillä ole vaikutusta hankkeiden toteuttamiseen tai niiden valmistumisajankohtaan. Hankkeille myönnetyt valtuudet eivät muutu.
Uudelleen kohdistaminen on ollut mahdollista pääasiassa hankkeiden tehokkaan toteuttamisen ja edullisten urakkatarjousten vuoksi. Merkittävin syy edullisiin urakkatarjouksiin on ollut jo tehtyjen kilpailuttamisten ajoittuminen suotuisaan suhdannetilanteeseen.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Seinäjoki–Oulu-rata sai lisärahoituksen osin muiden hankkeiden säästöillä”