Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Luvian Oosinselän tuulivoimapuiston YVA-ohjelmaa tarkennettava

TuuliWatti Oy ja Pori Energia Oy ovat laatineet ympäristövaikutusten arviointiohjelman Luvian kunnan ja osin Porin kaupungin alueelle suunniteltavasta Oosinselän tuulivoimapuistohankkeesta. Puistoon tulisi 33 tuulivoimalaa. Tavoitteena on aloittaa tuotanto vuonna 2013. Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut lausuntonsa arviointiohjelmasta. ELY-keskus edellyttää ohjelmaan tarkennuksia.

TuuliWatti Oy ja Pori Energia Oy ovat laatineet ympäristövaikutusten arviointiohjelman Luvian kunnan ja osin Porin kaupungin alueelle suunniteltavasta Oosinselän tuulivoimapuistohankkeesta. Puistoon tulisi 33 tuulivoimalaa. Tavoitteena on aloittaa tuotanto vuonna 2013. Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut lausuntonsa arviointiohjelmasta. ELY-keskus edellyttää ohjelmaan tarkennuksia.

Kuuntele juttu

Suunniteltu tuulivoimapuistoalue rakennetaan noin 5 kilometriä Luvian keskustasta pohjoiseen. Alue on noin 10 kilometriä leveä ja laajuudeltaan noin 23 neliökilometriä. Hankkeesta vastaavat ovat tehneet maanvuokrausesisopimukset maanomistajien kanssa. Liikenne tuulivoimapuistoon on tarkoitus suunnitella pääasiassa olemassa olevia teitä hyödyntäen ja niitä tarvittaessa parantaen.

YVA-menettelyssä tarkasteltavana on kaksi toteuttamisvaihtoehto, joiden erot liittyvät voimalatyyppeihin. Vaihtoehto 1 käsittää 33 lieriörakenteista tuulivoimalaa, joiden maksiminapakorkeus on noin 125 metriä. Vaihtoehto 2 puolestaan käsittää 33 ristikkorakenteista tuulivoimalaa, joiden maksiminapakorkeus on noin 145 metriä. Tuulivoimapuiston sähkönsiirron siirtoreitin ja liittymispaikan vaihtoehtoja on myös kaksi. Niiden sijainnit tarkentuvat kevään 2011 aikana.

Arviointiohjelman mukaan hankealueelle laaditaan oikeusvaikutteinen osayleiskaava ohjaamaan tuulivoimapuistoalueen maankäyttöä. Tuulivoimalat tarvitsevat rakennusluvan Luvian kunnan ja Porin kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselta, ja hanke edellyttää ilmailulain mukaista lentoestelupaa ilmailuhallinnolta tuulivoimalakohtaisesti. Lisäksi hankkeen toteuttaminen edellyttää lukuisia muita lupia.

YVA-ohjelma vaatii tarkennuksia

Yhteysviranomaisena toimivan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen lausunnon mukaan hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma on selkeä kokonaisuus, mutta siihen on kuitenkin tarpeen sisällyttää eräitä tarkennuksia arviointiohjelmasta annettujen lausuntojen ja mielipiteiden perusteella.

Vaikutusten tarkastelualuetta voidaan tässä vaiheessa pitää lähtökohtaisesti riittävänä. Arviointiselostuksessa olisi hyvä esittää selkeät perusteet yhteen tuulipuiston hankevaihtoehtoon päätymiselle. Samoin sähkönsiirron vaihtoehdot tulee esittää selkeästi. Tuulivoimaloiden sijoittamista ja määrää tulisi harkita erityisesti asutuksen lähellä. Vaikutusten tarkastelussa on tarpeen ennakoida ympäristöministeriössä laadittavana oleva tuulivoimarakentamisen ohjeistus.

Hankkeen merkittävimmät luontovaikutukset on tuotu hyvin esille ja niiden tarkastelu on esitetty riittävässä laajuudessa. Luontodirektiivin liitteessä IV(a) mainittujen lajien, liito-oravan, lepakoiden ja viitasammakon osalta inventoinnin riittävyys jää kuitenkin hieman epäselväksi. Hankealueen välittömään läheisyyteen sijoittuvalle Porsmusan suolle on sen hankealueen läheisyyden vuoksi tehtävä Natura-tarveharkinta, samoin kuin tehdään Kuuminaistenniemelle, Preiviikinlahdelle ja Luvian saaristolle. Myös maaliskuussa 2011 perustettu Selkämeren kansallispuisto tulee ottaa huomioon arviointityössä.

Vaikutukset lentoliikenteeseen ja tutkavaikutukset jäävät vähäiselle maininnalle. Niillä saattaa kuitenkin olla merkitystä hankkeen toteuttamisen kannalta. Hankkeen mahdollinen häiritsevä vaikutus televisiokuvalle tulee ottaa huomioon tarkastelussa. Hankkeen välittömässä läheisyydessä olevien talousvesikaivojen kartoittaminen niihin mahdollisesti kohdistuvien rakentamisaikaisten vaikutusten arvioimiseksi on tarpeen huomioida arviointityössä.

ELY-keskus pitää tärkeänä vuorovaikutuksen toteutumista hankkeessa ja suosittelee, että ohjausryhmään nimetään yhdestä kahteen asukkaiden ja/tai kesäasukkaiden edustajaa. Tämä on perusteltua myös sen vuoksi, että YVA-menettely muodostaa keskeisen aineiston hankkeen edellyttämään yleiskaavaan, jonka osallistumisen järjestämiseen edeltävällä YVA-menettelyllä luodaan perustaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Luvian Oosinselän tuulivoimapuiston YVA-ohjelmaa tarkennettava”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat