Varman Murto: Infrapuolen PPP-hankkeissa erittäin kova riski
Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiö Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Risto Murto sanoo ulkomaisten esimerkkien osoittavan, että infrapuolen PPP-hankkeet ovat sijoittajan näkökulmasta erittäin suuren riskin hankkeita. Varma on ollut kansainvälisten infrarahastojen kautta mukana tällaisissa hankkeissa esimerkiksi Tukholmassa.
Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiö Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Risto Murto sanoo ulkomaisten esimerkkien osoittavan, että infrapuolen PPP-hankkeet ovat sijoittajan näkökulmasta erittäin suuren riskin hankkeita. Varma on ollut kansainvälisten infrarahastojen kautta mukana tällaisissa hankkeissa esimerkiksi Tukholmassa.
”Se kokemus, mikä meillä rahastojen kautta niistä on, osoittaa niiden olevan kaikkea muuta kuin alhaisen riskin hankkeita. Päinvastoin, ne ovat erittäin kovan riskitason hankkeita. Todellisuus ja mediassa käyty keskustelu infrasijoituksista eivät voisi voimakkaammin erota toisistaan”, Murto toteaa.
Kova riski näkyi Murron mukaan hyvin muun muassa kansainvälisten listattujen infrarahastojen rajussa kurssilaskussa finanssikriisin aikana.
Seinäjoen radan rahoituspäätös merkittävä
Murto epäilee, että valtion viime keväänä tekemä päätös toteuttaa Seinäjoki-Oulu-radan parantaminen rakennusaikaisella budjettirahoituksella saattoi olla hyvin merkittävä elinkaarimallin käytön kannalta ratahankkeissa. ”Päätös tarkoittanee sitä, että kynnys tehdä ratahankkeita PPP-hankkeina nousi varmasti todella korkealle, koska siinä tehtiin paljon työtä ja pidettiin kansainväliset tarjouskisat ja sitten loppumetreillä todettiinkin aika yllättäen, ettei sitä toteuteta.”
Radan Kokkolan ja Ylivieskan välisen osuuden lisäraiteen rakentaminen oli alun perin tarkoitus toteuttaa elinkaarimallilla. Koska hankkeen kustannusarvio kuitenkin nousi alkuperäiseen arvioon nähden huomattavasti, Liikennevirasto keskeytti ratahankkeen elinkaarimallin hankintamenettelyn ja hanke päätettiinkin toteuttaa rakennusaikaisella rahoituksella. Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala kertoi huhtikuussa Rakennuslehdelle, että 250 miljoonan euron hankkeen kustannusarvio oli ylittymässä 50 miljoonalla eurolla.
Maaliskuussa valtioneuvosto teki sitten päätöksen, jossa varauduttiin radan parantamisen loppuunsaattamiseen 254 miljoonan euron budjettirahoituksella.
Koulujen ja sairaaloiden elinkaarihankkeet kiinnostavat
Varma on osallistunut joidenkin elinkaarihankkeiden tarjouskilpailuihin Suomessa. Murto sanoo, että tällä hetkellä ei kuitenkaan ole näköpiirissä sellaisia infrapuolen elinkaarihankkeita, joihin Varma lähtisi sijoittajana mukaan.
Hän ei silti tyrmää täysin Varman osallistumista elinkaarihankkeisiin Suomessa, mikäli sopivia tulee eteen. Tällaisia voisivat olla kiinteistösijoitusten puolella esimerkiksi isot koulut tai sairaalahankkeet.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Varman Murto: Infrapuolen PPP-hankkeissa erittäin kova riski”