VR Track voitti Lielahti–Kokemäki-välin allianssiurakan
Infrarakentamiseen erikoistunut VR Track Oy on voittanut allianssimallilla toteutettavan Lielahti-Kokemäki-perusparannushankkeen urakkakilpailun. Suomessa allianssimuotoista urakkamallia ei ole käytetty aiemmin, ja VR Trackin mukaan kyseessä olisi myös ensimmäinen kerta, kun mallia käytetään julkisissa hankinnoissa Euroopassa. Lielahti-Kokemäki-hankkeen allianssin muodostavat VR Track ja Liikennevirasto. Urakka sisältää hankkeen kehitysvaiheen ja ehdollisena hankkeen toteutusvaiheen.

Infrarakentamiseen erikoistunut VR Track Oy on voittanut allianssimallilla toteutettavan Lielahti-Kokemäki-perusparannushankkeen urakkakilpailun. Suomessa allianssimuotoista urakkamallia ei ole käytetty aiemmin, ja VR Trackin mukaan kyseessä olisi myös ensimmäinen kerta, kun mallia käytetään julkisissa hankinnoissa Euroopassa. Lielahti-Kokemäki-hankkeen allianssin muodostavat VR Track ja Liikennevirasto. Urakka sisältää hankkeen kehitysvaiheen ja ehdollisena hankkeen toteutusvaiheen.
Urakan kehitysvaihe sisältää muun muassa suunnittelun, työsisällön määrityksen, hankkeen aikataulutuksen sekä tavoitekustannusarvion laadinnan. Kehitysvaiheen lopussa Liikennevirasto tekee päätöksen, siirrytäänkö hankkeessa toteutusvaiheeseen. Allianssi käynnistää ratasuunnittelun tulevana syksynä. Rakentaminen käynnistyy ensi vuonna ja hankkeen arvioidaan valmistuvan vuonna 2015.
Lielahti-Kokemäki-rataosa on pituudeltaan 91 kilometriä. Sen perusparannus käsittää:
- kiskot ja pölkyt
- tukikerroksen ja routasuojauksen
- luiskat, rummut, sillat ja tasoristeysten kansirakenteet
- sähkö- ja turvalaitteiden työnaikaiset muutokset peruskorjauksen edellyttämälle tasolle
Lisäksi rataosalla on kehittämistarpeita, joiden toteutuksen laajuus selviää hankkeen kehitysvaiheessa.
Hankkeen peruskorjaustöiden kustannusarvio on noin 90 miljoonaa euroa sisältäen tilaajan raidemateriaalihankinnat. Kehittämistoimenpiteiden kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa.
Allianssimallia käytetty paljon Oseaniassa
Allianssimalli on yhteistoiminnallinen toteutustapa, jossa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat muodostavat yhteistyöryhmän, joka yhdessä vastaa hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Osapuolet jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt sekä noudattavat tiedon avoimuuden periaatteita kiinteää yhteistyötä tavoitellen.
VR Trackin mukaan allianssimuotoista urakkamallia ei ole aiemmin käytetty julkisissa hankinnoissa Euroopassa. Sen sijaan Australiassa ja Uudessa Seelannissa kyseistä toteutusmallia on käytetty sadoissa hankkeissa ja siitä on saatu erittäin hyviä kokemuksia.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “VR Track voitti Lielahti–Kokemäki-välin allianssiurakan”