Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Skal kritisoi perustienpidon jatkuvia leikkauksia

Suomen Kuljetus ja Logistiikka Skal ry kritisoi perustienpidon rahoituksen jatkuvaa leikkaamista ja vaatii merkittävää lisämäärärahaa tienpitoon. Skalin mukaan Suomen perustienpidon rahoituksesta on leikattu neljäsosa viidentoista vuoden aikana, kun tieliikenteen volyymit ovat lisääntyneet viidenneksen samassa ajassa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka Skal ry kritisoi perustienpidon rahoituksen jatkuvaa leikkaamista ja vaatii merkittävää lisämäärärahaa tienpitoon. Skalin mukaan Suomen perustienpidon rahoituksesta on leikattu neljäsosa viidentoista vuoden aikana, kun tieliikenteen volyymit ovat lisääntyneet viidenneksen samassa ajassa.

Kuuntele juttu

”Alamäki näyttää jatkuvan, sillä vuoden 2012 valtion budjetissa tienpitoon esitetään yli 10 miljoonan vähennystä”, Skalin puheenjohtaja Ahti Myllys totesi puheessaan Nilsiän Kuorma-autoilijat ry:n 60-vuotisjuhlassa lauantaina 15. lokakuuta.

Myllyksen mukaan tieverkkomme rapautuu vähitellen ilman tiemäärärahojen tuntuvaa korottamista. Säästöt tienpidossa näkyvät muun muassa siltojen huonona kuntona, päällystevaurioina ja kelirikkoteinä.

Skal toistaa jo aiemmin esittämänsä vaatimuksen ainakin 150 miljoonan euron vuotuisista lisämäärärahoista tienpitoon. Summa tulisi ohjata myös reuna-alueiden vähemmän liikennöityjen teiden hoitoon.

Myös laatu huomioitava tienhoitourakoiden kilpailutuksessa

Skal kritisoi jälleen myös tienhoitoa. Järjestön mukaan tienhoitourakoiden raju kilpailutus on osaltaan vauhdittanut perustienpidon alamäkeä. ELY-keskukset kilpailuttavat alueurakat ja valitsevat poikkeuksetta halvimman tarjouksen. Kun alueurakat kilpailutetaan laajoina, 500 tiekilometriä käsittävinä urakoina, kilpailussa pärjää muutama iso urakoitsija. Siten Suomen tiestöstä on vastuussa kourallinen yrityksiä, joiden aliurakoitsijaverkko hoitaa tienpidon omalla auraus- ja tienhoitokalustollaan.

Skalin mukaan kyseinen malli tuottaa tienpitoon ongelmia, sillä aliurakoitsijat odottavat lupaa pääurakoitsijalta, ennen kuin saavat lähteä tielle esimerkiksi lumisateen jälkeen. Pääurakoitsijalle saattaa urakkaehtojen kannalta olla edullisempaa viivyttää lähtöä, jolloin tiet ovat lopulta hankalia aurata ja tienkäyttäjät tyytymättömiä.

”Tämä selittää hidastelua, joka haittaa tieliikennettä. Aliurakoitsijan kannalta tähän tarvitaan muutosta”, Myllys toteaa.

Myllyksen mukaan aliurakoitsijat saattavat jäädä jopa ilman saataviaan, mikäli pääurakoitsija ei kykene vastaamaan tienhoitositoumuksistaan ja pahimmillaan käy niin, että urakoitsija häipyy ennen urakan valmistumista. Skal esittää, että kilpailutuksia tehtäisiin kestävällä pohjalla ottaen huomioon työn jälki. Hyvin velvoitteensa hoitanut yrittäjä voitaisiin palkita suuremmilla laatupisteillä seuraavassa kilpailutuksessa, jolloin halvin hinta ei olisi ainoa valintakriteeri.

Skal tekee parhaillaan selvitystä siitä, onko kilpailutus heikentänyt teiden laatua. Selvityksen tuloksia on tarkoitus saada ennen vuoden loppua.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Skal kritisoi perustienpidon jatkuvia leikkauksia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat