Kokeile kuukausi maksutta

SKAL moittii teiden kunnossapidon kilpailutusta halvimman hinnan perusteella

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenet kritisoivat Tiehallinnon kilpailutustapaa teiden kunnossapidossa. Järjestön mielestä halvin hinta ei saa olla toimintoja ohjaava pääkriteeri. Hyvin ja oikein hoidettu ulkoistaminen edellyttää toiminnan riittävää osaamista ja kokonaisuuden hallintaa. Ulkoistamis- ja ostopäätöksissä pitää tiedostaa kaikki ostajalle aiheutuvat todelliset kustannukset.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenet kritisoivat Tiehallinnon kilpailutustapaa teiden kunnossapidossa. Järjestön mielestä halvin hinta ei saa olla toimintoja ohjaava pääkriteeri. Hyvin ja oikein hoidettu ulkoistaminen edellyttää toiminnan riittävää osaamista ja kokonaisuuden hallintaa. Ulkoistamis- ja ostopäätöksissä pitää tiedostaa kaikki ostajalle aiheutuvat todelliset kustannukset.

SKAL:n kritiikin taustalla on virolaisen tienhoitoyhtiön AS Tehon toiminta Suomessa. Yhtiöllä oli hoidettavanaan kaikkiaan viisi Tiehallinnon alueurakkaa, mutta yhtiö luopui neljästä urakasta 15. lokakuuta. Sitä ennen Tiehallinto oli ottanut viikolla 40 haltuunsa AS Tehon alueurakan Mikkelissä tyytymättömänä virolaisyhtiön toimintaan. Siten AS Teho on nyt vetäytynyt Suomen markkinoilta.

AS Teholla oli maksuvaikeuksia suomalaisille yrittäjille tien kunnossapidon palveluista lähes vuoden ajan omien ajoneuvoveromaksujensa lisäksi. SKAL:n jäsenyrittäjiltä saamien tietojen perusteella suurin osa työsuoritteista on korvattu yrittäjille, mutta muun muassa viivästyskorkoja on edelleen maksamatta.

SKAL:n mukaan näkymättömät, mahdollisesti pienempien yrittäjien tai valtion niskaan kaadettavat kustannukset saattavat johtaa virheratkaisuihin, joiden seurauksia on vaikea korjata.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “SKAL moittii teiden kunnossapidon kilpailutusta halvimman hinnan perusteella”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat