Lukuoikeudet kuntoon ryhmätilauksella!

Kehä I:n parantaminen Espoon Leppävaarassa valmistuu vuoden etuajassa

Massiivinen Kehä I Leppävaarassa -tienparannushanke on valmistumassa Espoossa lähes vuoden etuajassa. Hanke käynnistyi keväällä 2008. Hankkeen näkyvimpiä muutoksia on Vallikallion alueen yhdistävä Mestarintunneli. Se on ollut Kehä I:n liikenteen käytössä jo helmikuusta, mutta kaksi kaistaa kumpaankin menosuuntaan on pidetty suljettuina. Torstai-iltana 10. marraskuuta liikenne pääsee vihdoin kulkemaan tunnelin kaikkia kahdeksaa kaistaa pitkin. Hankkeen alueella tehdään loppuvuodesta vielä pieniä viimeistelytöitä.

Massiivinen Kehä I Leppävaarassa -tienparannushanke on valmistumassa Espoossa lähes vuoden etuajassa. Hanke käynnistyi keväällä 2008. Hankkeen näkyvimpiä muutoksia on Vallikallion alueen yhdistävä Mestarintunneli. Se on ollut Kehä I:n liikenteen käytössä jo helmikuusta, mutta kaksi kaistaa kumpaankin menosuuntaan on pidetty suljettuina. Torstai-iltana 10. marraskuuta liikenne pääsee vihdoin kulkemaan tunnelin kaikkia kahdeksaa kaistaa pitkin. Hankkeen alueella tehdään loppuvuodesta vielä pieniä viimeistelytöitä.

Kuuntele juttu

image

Hankkeen aikana on muun muassa rakennettu kaupunkirakennetta yhtenäistävä maantietunneli, kaksi kokonaan uutta eritasoliittymää ja parannettu Kehä I:n ja Turunväylän liittymää. Uusia risteyssiltoja on rakennettu kahdeksan, ylikulkukäytäviä yhdeksän ja alikulkukäytäviä kahdeksan. Ramppeja ja rinnakkaisramppeja on rakennettu yhteensä 9,1 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä 4,6 kilometriä. Meluesteitä on pystytetty runsaat kuusi kilometriä.

Hankkeen myötä liikenteen melu Leppävaaran alueella on vähentynyt merkittävästi. Meluesteiden ansiosta hankkeen alueella asuvista suurin osa voidaan nyt suojata kaikkein kovimmalta eli yli 60 desibelin melutasoilta. Turunväylälle rakennettavilla uusilla meluesteillä ja nykyisten meluesteiden korottamisella on saatu lähistön tonttien melutasot selvästi aiempaa alhaisemmiksi.

Jatkuva käyttö lisännyt hankkeen haastavuutta

Hankkeen pääurakoitsijat ovat YIT Rakennus Oy ja Soraset Infra Oy. Hanke on toteutettu ST-mallilla, jossa urakoitsija on vastannut rakennussuunnittelusta ja rakentamisesta tilaajan asettamien laatuvaatimusten mukaisesti.

”Tämä on ollut rakentajille erittäin haastava hanke, sillä Kehä I ja kevyen liikenteen yhteydet ovat olleet käytössä koko rakennusprojektin ajan, mikä on vaatinut todella runsaasti erilaisia poikkeusjärjestelyitä”, projektipäällikkö Hannu Lehtikankare Liikennevirastosta sanoo.

Kehä I Leppävaarassa -urakan arvioidut kokonaiskustannukset ovat 135 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa. Lopullisista kustannuksista valtio maksaa 61 prosenttia ja Espoon kaupunki 39 prosenttia.

HANKKEEN TOTEUTTAJAT:

  • Tilaaja: Liikennevirasto ja Espoon kaupunki
  • Pääurakoitsijat: YIT Rakennus Oy ja Soraset Infra Oy
  • Rakennuttamispalvelut: Sweco PM Oy

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Kehä I:n parantaminen Espoon Leppävaarassa valmistuu vuoden etuajassa”

  1. Muistaakseni alunperin kylteissä luki, että valmistuu 2011. Eli eihän tämä valmistu päivääkään etuajassa.

  2. Muistaakseni alunperin kylteissä luki, että hurr durr derp derp.

  3. Vastaus nimimerkille ”ihmettelen uutisointia”.

    Kyseinen uutinen on muokattu Liikenneviraston tiedotteesta. He ilmoittavat itse hankkeen valmistuvan vuoden etuajassa.

    Jos myös katsot uutisen alla olevia linkkejä hankkeen aiemmista vaiheista, kaikissa niistä todetaan hankkeen valmistuvan vuonna 2012. Kuukautta niistä ei tosin löydy. Myös Liikenneviraston verkkosivuilla hankkeen kohdalla sen sanotaan ulottuvan vuosille 2008-2012.

    En tiedä, mitä kylteissä on lukenut, mutta jo siis vuoden 2007 uutisoinnissa YIT:n urakkatarjouksesta hankkeen on kerrottu valmistuvan vuonna 2012.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat