Kehä I Leppävaara -parannushankkeen rakennustyöt aloitettu

Kehä I:n parantamistyöt Leppävaarassa ovat käynnistyneet tänään. Ensimmäisten parannustöiden aikana tehdään avolouhintatöitä ja rakennetaan kiertoteitä, joista ensimmäisenä rakennetaan Laturinsillan ja Mäkkylän liikennevalojen välille tuleva kiertotie. Se otetaan käyttöön kesäkuun aikana ja se vaikuttaa sekä itään että länteen päin kulkevaan liikenteeseen. Myös Lintulaaksontien ja Mäkkylän puistotien linjauksen sekä niihin liittyvien ramppien pohjanvahvistustyöt alkavat huhtikuussa.

Kehä I:n parantamistyöt Leppävaarassa ovat käynnistyneet tänään. Ensimmäisten parannustöiden aikana tehdään avolouhintatöitä ja rakennetaan kiertoteitä, joista ensimmäisenä rakennetaan Laturinsillan ja Mäkkylän liikennevalojen välille tuleva kiertotie. Se otetaan käyttöön kesäkuun aikana ja se vaikuttaa sekä itään että länteen päin kulkevaan liikenteeseen. Myös Lintulaaksontien ja Mäkkylän puistotien linjauksen sekä niihin liittyvien ramppien pohjanvahvistustyöt alkavat huhtikuussa.

Huhti-toukokuun aikana aloitetaan myös Mestarintunnelin rakentamiseen liittyvät avolouhintatyöt tunnelin eteläpäässä. Tunnelin pohjoispäässä louhintatyöt alkavat loppukesällä 2008. Varsinainen rakentaminen käynnistyy syksyllä ja liikenteen käyttöön se pyritään saamaan vuoden 2011 aikana. Mestarinsolmun eritasoliittymän parannustyöt ajoittuvat vuodelle 2009. Uuden risteyssillan myötä osa Vallikallion liikennettä ruuhkauttavista liikennevaloista saadaan poistettua käytöstä jo ensi vuoden aikana.

Vermonsolmun alueella tehdään huhti-toukokuussa louhintatöitä ja muita varsinaista rakennustyötä valmistelevia töitä. Kevään ja alkukesän aikana alueella aloitetaan myös kiviaineksen varastointi ja kivenmurskaustyöt. Varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät ensi vuoden alkupuolella. Kokonaisuudessaan alue on valmis loppukesällä 2010.

Kehä I ja Turunväylää uudistetaan Espoon Leppävaaran kohdalla vuosina 2008-2012.  Alueen tiet ja kevyen liikenteen yhteydet ovat käytössä koko rakennusprojektin ajan poikkeusjärjestelyin.  

YIT Rakennus Oy vastaa hankkeen ensimmäisen vaiheen urakoinnista. YIT saa Espoon tunnelin ja kahden eritasoliittymän rakentamisesta 87,6 miljoonaa euroa. Koko Kehä I:n parannushankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 165 miljoonaa euroa arvonlisäveroineen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehä I Leppävaara -parannushankkeen rakennustyöt aloitettu”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi