Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Rantaväylän tunnelin allianssiurakasta kilpailee viisi ryhmää

Valtatielle 12 suunnitellun Tampereen tunnelin allianssiurakasta kilpailemaan on ilmoittautunut viisi yhteistyöryhmittymää. Ulkomaalaisväriä tarjoajien joukossa ei juuri ole. Liikennevirasto valitsee huhtikuun lopulla kaksi parasta ehdokasta ja tekee lopullisen valinnan arviolta kesäkuun puolessa välissä.

Valtatielle 12 suunnitellun Tampereen tunnelin allianssiurakasta kilpailemaan on ilmoittautunut viisi yhteistyöryhmittymää. Ulkomaalaisväriä tarjoajien joukossa ei juuri ole. Liikennevirasto valitsee huhtikuun lopulla kaksi parasta ehdokasta ja tekee lopullisen valinnan arviolta kesäkuun puolessa välissä.

Kuuntele juttu

Rantaväylän tunnelin allianssiurakasta kilpailemaan ovat ilmoittautuneet seuraavat viisi ehdokasta:

1. Tarjouskonsortio Peitsi

  • YIT Rakennus Oy
  • YIT Kiinteistötekniikka Oy
  • Pöyry Finland Oy
  • Sito Oy

2. Destia Oy

  • Destia Oy
  • Skanska Infra Oy
  • Ramboll Finland Oy
  • Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd

3. Allianssiryhmä Mansetti

  • Graniittirakennus Kallio Oy
  • Strabag Sverige Ab
  • VR Track Oy
  • WSP Finland Oy

4. Lemminkäinen Oy

  • Lemminkäinen Infra Oy
  • A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  • Saanio & Riekkola Oy

5. NCC Rakennus Oy

  • NCC Rakennus Oy
  • NCC Construction Ab
  • FCG Finnish Consulting Group Oy

Allianssimallissa urakan tilaaja Liikennevirasto sekä suunnittelijat ja urakoitsijat muodostavat yhteistyöryhmän, allianssin, joka yhdessä vastaa hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Yhteistyöryhmän muodostamista edeltää vaiheittainen hankintamenettely, johon sisältyy runsaasti keskustelua tilaajan ja tarjoajan välillä sekä tarjoajien kirjanpito- ja laskentajärjestelmien arviointia.

Tässä vaiheessa ehdokkailta on pyydetty alustavat tarjoukset. Seuraavaksi Liikennevirasto tekee tarjoajien kanssa käytävien keskustelujen perusteella lopullisen tarjouspyynnön. Tämän jälkeen ehdokkaat jättävät tarjoukset, jotka Liikennevirasto arvioi. Tarjousten, tarjoajien kanssa käytävien neuvottelujen sekä yhteistyötilaisuuksien arviointien perusteella Liikennevirasto valitsee huhtikuun lopulla kaksi parasta ehdokasta.

Kahden parhaan ryhmittymän kanssa järjestetään edelleen yhteistyötilaisuuksia, joissa käsitellään allianssihankkeen toteutusteknisiä sekä kaupalliseen malliin liittyviä seikkoja. Tilaisuuksista saatujen kokemusten perusteella näistä kahdesta tarjoajasta valitaan lopulta parempi. Rantaväylän tunnelin allianssihankkeen kumppanin valinta tehdään arviolta kesäkuun puolessa välissä.

Tunnelin tarkoitus sujuvoittaa liikennettä Rantaväylälle

Nykyisellään Tampereen Rantaväylä (Paasikiventie–Kekkosentie) on ajoittain ruuhkainen ja häiriöherkkä sekä hajauttaa kaupunkirakennetta. Etenkin liikennevalojen ja suojateiden aiheuttama pysähtymistarve heikentää liikenteen sujuvuutta. Liikenteen on yhä ennustettu kasvavan 15–28 prosenttia Santalahden ja Naistenlahden välisellä tieosuudella vuoteen 2030 mennessä.

Toteutettava tunneli poistaa liikennevaloliittymät ja suojatieylitykset. Ruuhkautuminen ja liikennevaloliittymistä aiheutuvat liikenteen häiriötilanteet vähenevät. Näin liikenteen välityskyky väylällä paranee. Hyötyjinä ovat kaupungin sisääntuloliikenne, julkinen liikenne sekä pitkämatkainen liikenne idästä ja lännestä. Hankkeen myötä myös onnettomuusherkkyys pienenee ja tien kunnossapito talviolosuhteissa helpottuu.

Yksi allianssihanke menossa

Tampereen tunnelin lisäksi Liikennevirastolla on käynnissä toinen allianssimallilla toteutettava hanke, vuonna 2011 käynnistynyt Lielahti–Kokemäki-radan perusparannus. Euroopan julkisissa urakoissa allianssi on uusi toteutusmalli. Aiemmin sitä on käytetty sadoissa hankkeissa Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, joissa siitä on saatu hyviä kokemuksia.

Liikenneviraston tavoitteet allianssimallin käytölle ovat:

  • parantaa rakentamisen tuottavuutta,
  • muuttaa rakentamisen toimintakulttuuria kohti avoimempaa ja luottamukseen perustuvaa toimintatapaa,
  • lopputuotteen valmistaminen nopeammin, laadukkaammin ja edullisemmin,
  • innovatiivisuuden ja osaamisen kehittäminen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rantaväylän tunnelin allianssiurakasta kilpailee viisi ryhmää”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat