Espoo haluaa käynnistää länsimetron jatkeen rakennustyöt jo vuonna 2013
Länsimetron jatkeen Matinkylä–Kivenlahti-hankesuunnitelma on valmis. Espoon kaupunginhallitus käsittelee hankesuunnitelmaa 28. toukokuuta. Länsimetron jatkeen rakennuskustannuksiksi on alustavasti arvioitu 767 miljoona euroa. Ruoholahti–Matinkylä-metrohankkeen louhinnat loppuvat pääosin vuoden 2013 aikana. Espoon kaupungin mielestä olisi tarkoituksenmukaisinta käynnistää jatkeen louhinnat niin, että länsimetron työmailta vapautuvat resurssit saataisiin suoraan jatkolinjan työmaalle.

Länsimetron jatkeen Matinkylä–Kivenlahti-hankesuunnitelma on valmis. Espoon kaupunginhallitus käsittelee hankesuunnitelmaa 28. toukokuuta. Länsimetron jatkeen rakennuskustannuksiksi on alustavasti arvioitu 767 miljoona euroa. Ruoholahti–Matinkylä-metrohankkeen louhinnat loppuvat pääosin vuoden 2013 aikana. Espoon kaupungin mielestä olisi tarkoituksenmukaisinta käynnistää jatkeen louhinnat niin, että länsimetron työmailta vapautuvat resurssit saataisiin suoraan jatkolinjan työmaalle.
”Louhintatöiden jatkaminen heti länsimetron louhintojen perään olisi alan työllisyyden, suhdanteiden sekä rakentamisaikataulujen kannalta järkevää. Lisäksi vältettäisiin päällekkäisyydet muiden suurten tulossa olevien infrahankkeiden kanssa. Näin saatettaisiin säästää jopa 100 miljoonaa euroa. Jos hanke saadaan sujuvasti käyntiin, niin jatkolinjan liikenne käynnistyisi vuoden 2018 lopulla”, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sanoo.
Liikennepoliittisessa selonteossa on linjattu, että valtio osallistuu metron rakentamisen rahoittamiseen 30 prosentin osuudella. Tekeillä olevassa MAL-aiesopimuksessa otetaan asiaan tarkempi kanta.
Espoon kaupungin näkemyksen mukaan länsimetron jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen on mitä suurimmassa määrin valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja Helsingin seudun MAL-aiesopimuksen toteutumista edistävä hanke. Se palvelee sekä liikenteellisiä tavoitteita että niihin läheisesti kytkeytyviä asuntotuotantoon, ilmastonmuutoksen ehkäisyyn, kaupunkirakenteen tiivistämiseen ja energiakysymyksiin liittyviä tavoitteita.
Metron jatkaminen Kivenlahteen on osa koko pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää. Se kytkee Espoon lounaisosat tiiviisti muuhun pääkaupunkiseutuun. Metro mahdollistaa kaupungin kehittymisen laajalla vaikutusalueella. Tehokkaan joukkoliikenteen piiriin saataisiin heti yli 50 000 asukasta.
Hanke käsittää kalliotunnelissa Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan metrolinjan. Suunnitelma sisältää kuusi nykyaikaista maanalaista metroasemaa sekä bussien liityntäliikennejärjestelyt ja pysäköintiratkaisut asemilla. Asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.
Tässä yhteydessä olisi tarpeellista rakentaa myös toinen metrovarikko, joka on suunniteltu sijoitettavaksi Sammalvuoreen. Vaihtoehtoisena paikkana varikolle on Harmaakallio.
Mikäli varikko tulisi Harmaakallioon, niin samalla voitaisiin rakentaa myös Saunalahden metroasema. Saunalahti sijaitsee Kivenlahden tulevan metroaseman ja Harmaakallion varikon välillä. Tämä vaihtoehto olisi noin 150 miljoonaa euroa kalliimpi.
Hankesuunnitelmaa seuraava suunnitteluvaihe on rakennussuunnitelman laatiminen. Rakennussuunnitteluvaiheessa etsitään tehokkaimmat ja taloudellisimmat toteutuskelpoiset tekniset ja rakenneratkaisut.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoo haluaa käynnistää länsimetron jatkeen rakennustyöt jo vuonna 2013”