Töölön 30 000 neliön pysäköintiluolasto seisoo tyhjänä

Tilanne ei ole aivan toivotunlainen, myöntää liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

P-Töölössä on yli 810 pysäköintipaikkaa. (Kuva: Kimmo Penttinen)

Täällä olisi nyt tilaa autoille. Maanalainen pysäköintiluola hohtaa valkoisena ja autiona keskellä Töölöä. P-Töölön pysäköintiluolasto Töölönkadulla on keskellä arkipäivää parkissa vain joitain kymmeniä autoja. Illalla ei ole sen täydempää.

Paikkoja riittää: kolmessa kerroksessa 30 000 neliötä ja 810 pysäköintipaikkaa. Tämän hallin valmistumista juhlittiin pari vuotta sitten ilmapalloin ja juhlatarjoiluin. Ovatko töölöläiset jo ehtineet ilmastoahdistuksessaan luopua autoilusta?

Tuskin sentään, sillä hallin sisäänkäynnin vieressä kadunvarsipaikoista näyttäisi olevan pulaa.

”Ihmiset jättävät mieluummin autonsa lumeen makaamaan ja sähköautot lataamatta kuin maksavat pysäköintihallipaikasta. Hallissa olisi mahdollisuus saada jokaiseen autopaikkaan latauspiste”, sanoo P-Töölön osakas Juha Salomäki.

Vakituinen yöpysäköinti­paikka lämpimässä ja väljässä hallissa maksaa hieman alle sata euroa kuukaudessa, ympärivuorokautisen pysäköinnin kuukausihinta liikkuu sopimuksesta riippuen 250 euron kieppeillä.

Helsingin kaupunki kuitenkin tarjoaa edullisia paikkoja ylhäällä kadunvarressa. Hintaero on ilmeisesti riittävä kattamaan sen lievän epämukavuuden, joka syntyy paikan etsimisestä tai jään raaputtamisesta ikkunoista.

Asukaspysäköintitunnus kaikkein kalleimmillakin kantakaupungin alueilla maksaa 28 euroa kuukaudessa. Vaikka asukaspysäköinnin hintaa nostetaan jälleen vuonna 2021, on se silti 30 euron kuukausimaksullaan selvästi alle markkinahintojen, siis alle kolmanneksen pysäköintihallin paikkavuokrasta.

”Tilanne ei ole toivotunlainen”

Tilanne ei ole aivan toivotunlainen, myöntää liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

”Kyllä siellä Töölön katuverkossa on kysyntää, ja samaan aikaan parkkihalli on aivan tyhjillään.”

Kaupunki on päättänyt siirtää pysäköintiä tietyillä alueilla yhä enemmän markkinaehtoisten toimijoiden vastuulle.

P-Töölö avattiin jo vuonna 2018, ja uusia toimijoita on tulossa. Katajanokalla on vireillä yksityinen pysäköintiluola 500 autolle. Tällä hetkellä kaupunginosan ahtailla kaduilla kulkee päivittäin 8 000 autoa. Kaupungin arvion mukaan osa autoliikenteestä syntyy pysäköintipaikkaa etsivien korttelirallista.

”Jos oikeasti halutaan markkinaehtoista toimintaa, niin silloin tietysti kaikkien pitäisi toimia tässä samalla tavalla”, Putkonen sanoo.

Tämän saavuttaminen on Putkosen mukaan haastavaa. Ensinnäkin osa pysäköintipaikoista on taloyhtiöiden omistamia ja taloyhtiöt vastaavat niistä. Lisäksi asukkaat odottavat kaupungin tarjoavan edullista pysäköintitilaa kaduilla, koska ovat tottuneet siihen.

Helsingin kaupunki ei ole P-Töölön toimitusjohtaja Teemu Nikanderin mukaan vähentänyt pysäköintipaikkojen määrää alueella, kuten alun perin oli tarkoitus. Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuonna 2012 pysäköintihallia koskevan päätöksen yhteydessä toivomusponnen, jonka mukaan kaupunki vähentäisi kadunvarsipysäköintiä alueella.

”Pysäköintihalli mahdollistaa alueen uudistamisen, kun pysäköintiä siirretään maan alle. Kadunvarsia, puistoja sekä toreja saadaan vapautettua pysäköinniltä virkistyskäyttöön. Samalla muun muassa hiili- ja pienhiukkaspäästöt vähenevät. Tästä hyötyy koko kaupunki. Olemme kuitenkin yllättyneitä kaupungin hitaasta toiminnasta kadunvarsipaikkojen vähentämisen suhteen”, Nikander kuvailee sähköpostiviestissään.

Asukaspysäköinnin hinnasta käydään keskustelu

On epäselvää, vähentääkö Helsinki tulevaisuudessa kadunvarsipysäköintiä vai ei. Päädytäänpä mihin ratkaisuun tahansa, sitä tulee edeltämään vaikea poliittinen keskustelu. Poliittisten päättäjien voi olla vaikea tehdä sellaisia päätöksiä, jotka asettavat eri kaupunginosien asukkaat hyvin eriarvoiseen asemaan.

Toistaiseksi kaupunki seuraa teknologian kehitystä ja sen aiheuttamia seurauksia liikenteeseen. Liikkumisen mahdollinen automatisoituminen tai sen siirtyminen yhä enemmän ostettavaksi palveluksi tulee vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin.

”Pysäköintipaikkojen määrä on pysynyt jo pitkään samana, enkä näe, että niiden määrä tulisi lisääntymään”, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen sanoo.

Sen sijaan asukaspysäköinnin hinnasta tullaan käymään laaja keskustelu pian, sillä nykyiset päätökset hinnankorotuksista ulottuvat ensi vuoteen. Putkosen mukaan myös nykyistä suurempi hinnankorotus on mahdollinen.

Pysäköinti muuttuu

  •  Helsinki on viime vuosina nostanut asukaspysäköinnin hintaa. Paikkojen kysynnän vuoksi lisäkorotuksista saatetaan keskustella taas seuraavalla valtuustokaudella.

     Töölön pysäköintiongelmia helpottamaan alueelle kaavoitettiin muutama vuosi sitten uusi pysäköintiluola. Sen käyttö on kuitenkin vähäistä, koska asukaspysäköinti on huomattavasti halvempaa.

     Pysäköintipolitiikka on muutenkin murroksessa. Helsinki on päättänyt, että kolmella uudella asuinalueella kokeillaan mallia, jossa rakennuttajat saavat päättää, kuinka paljon pysäköintipaikkoja talojen yhteyteen rakennetaan. Aiemmin Helsinki on määrännyt paikkojen määrän.

Onko mahdollista, että kaupunki vähentäisi pysäköintipaikkojen määrää sellaisilla kantakaupungin alueilla, joissa on markkinaehtoinen toimija?

”Meillä on varmasti myös tällainen vaihtoehto esillä, kun tätä asiaa aletaan selvitellä. Jos kaupunki tarjoaa nyt pysäköintiä 360 euron vuosihintaan, ja samalla alueella markkinaehtoinen toimija tarjoaa samaa 1 200 euron hintaan, niin eihän se ole markkinaehtoista toimintaa helpottava tilanne. Mutta se tulee olemaan poliittinen päätös, mitä yleisten alueiden pysäköinnin hinnoille tehdään.”

Katajanokan uutta pysäköintihallia suunnitteleva YIT uskoo toiminnan kannattavan.

”Se on hinnoittelusta kiinni”, sanoo hankekehitysjohtaja Timo Lehmus

Rakennusyhtiö ei aio itse pyörittää pysäköintitoimintaa hallissa. Lehmuksen mukaan Katajanokalla riittää sekä satunnaisia autoilijoita että asukkaita, jotka ovat halukkaita maksamaan hieman korkeampaa hintaa lämpimästä ja mukavasta pysäköintitilasta.

”Siellä on tapahtuma-alueen asiakkaita, laivamatkustajia sekä työpaikkoja. Ja lisäksi tulee varmasti jonkin verran asukkaista asiakkaita.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Töölön 30 000 neliön pysäköintiluolasto seisoo tyhjänä”

  1. vähän aikaa vielä vedätetään tolla hinnalla että saadaan vuokrata tuo luolasto sopupeli hintaan tutulle puoliquulle , syy, kun emme saaneet itse hommaa toimimaan , 2 hotellia etupihalla ……….luolaston kivet menivät tarpeeseen , lähellä louhija rakensi……isoja kokonaisuuksia nämä kalliokolot, kiviraaka aineesta on aina huutava pula , aivan samoin kuin valmiiksi koulutetusta , edullisesta , mutta amattitaitoisesta työvoimasta.

    seuraava pakolaistulvan hätätila.

  2. Voisi kyllä hallin markkinointia ja hinnoitteluakin kehittää. Kuinka monessa paikassa kylttejä P-Töölöstä nykyisin on näkyvissä maanpäällä, josta ohi ajava voisi ilmoituksen nähdä? Monessa parkkiluolassa on alussa alennuskampanjat, joilla houkutellaan ihmisiä tutustumaan ja kokeilemaan uutta pysäköintipaikkaa. Näistä sitten osasta tulee pysyvämpiäkin asiakkaita, jos hinnoittelu on myöhemmin kohdallaan. Jos nykyhinnoittelulla ei tule asiakkaita, saattaisi kannattaa kokeilla markkinahinnoittelua, etsien sellaista hintatasoa, jolla asiakkaita tulisi paremmin. Autoja Töölön suunnalla kuitenkin riittää, eli mahdollisuus saada asiakkaita on paljon parempi kuin sellaisilla pysäköintihalleilla, jotka sijaitsevat kaukana autovirroista.

  3. Yksityinen toimija voisi asettaa hinnan sellaiseksi että kysyntää syntyy, normaalia hinnoittelua. On väärin jos kaupunki rupeaa jeesaamaan yksityistä yrittäjää nostamalla hintoja tai vähentämällä pysäköintipaikkoja, johan tuohon pitäisi kilpailuvirastonkin puuttua! 100€ kuukaudessa on monelle yritykselle ehkä ok mutta yksityiseltä se on liikaa.
    – kimmo

  4. Luulisi, että tulee kalliiksi pitää hallia tyhjänä. Samat kulut juoksevat kuitenkin. Ei muuta kuin hinta kymmenykseen eli 300 e/vuosi. Tekee kuitenkin jo 240 000e ja sillä jo jonkun laskun maksaa. Kun halli on täynnä, niin voi alkaa hilaamaan hintaa ylös. Asiakkaat jäävät tottumuksesta.

  5. Voittoa hakevalle pysäköintiluolastolle laittaisin nykyistä korkeammat verot sekä nostaisin kadunvarsipaikkojen määrää helsingissä.

    Perustelut= kaupungille ja ihmisille parempaa, eläminen helpottuisi kun autoille löytyisi paikkoja.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi