Lähes 180 miljoonan euron Sörnäisten­tunneli nytkähti eteenpäin Helsingissä – kokoomus, Sdp, perussuomalaiset ja Rkp kannattivat

Tunnelin rakentamisen takana ovat kokoomus ja Sdp. Vihreät ja vasemmisto vastustavat hanketta.

Sörnäistentunnelia suunnitellaan yhdistämään Sörnäisten rantatie ja Hermannin rantatie. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Sörnäistentunnelin rakentaminen etenee. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiistaina kokouksessaan tunnelin hankesuunnitelman äänin 8–5.

Rakentamista kannattivat kokoomus, Sdp, perussuomalaiset ja Rkp. Tunnelia vastustivat vihreät ja vasemmistoliitto.

Tunneli etenee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Lopullisesti sen rakentamisesta päättää kaupunginvaltuusto.

Lautakunta pani asian viimeksi pöydälle viime viikon kokouksessaan.

Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien yhdistävä Sörnäistentunneli on nykyisten suunnitelmien mukaan 1,6 kilometriä pitkä ja 1 + 1 -kaistainen tunneli. Sen tarkoitus on viedä läpiajoliikenne maan alle.

Tunnelin ajorampit on tarkoitus sijoittaa Hermannin rantatiellä Haukilahdenkadun eteläpuolelle ja Sörnäisten rantatiellä Vilhonvuorenkadun eteläpuolelle. Avoramppien pituus molemmissa päissä on noin 180 metriä.

Tunneli on määrä rakentaa kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2022–2024 rakennettaisiin tunnelin pohjoinen betonitunneliosuus sekä siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan raitiotien ja Hermannin rantatien peruskorjauksen yhteydessä.

Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa, ja koko hankkeen kustannusarvio on vajaat 180 miljoonaa euroa.

Sdp:n valtuustoryhmän johtaja ja kaupunki­ympäristö­lauta­kunnan jäsen Eveliina Heinäluoma perustelee hankkeen hyödyllisyyttä sillä, että Kalasataman alueen muu kehittyminen vaatii toimiakseen maanalaisen ratkaisun autoliikenteelle.

Kalasatamasta Pasilaan tulee kulkemaan raitiolinja, jonka maanrakennustyöt ovat jo vireillä. Lisäksi Itä-Vantaan bussit ohjataan tulevaisuudessa Kalasatamaan. Raitiolinjan on määrä liikennöidä vuonna 2024.

”Joukkoliikenneyhteyksien merkittävä lisääntyminen edellyttää sitä, että liikenne viedään maan alle.”

Hankesuunnitelmaan tehtyjen laskelmien mukaan tunneli lisää hieman autoliikenteen määrää Helsingin seudulla ja vähentää joukkoliikenteen käyttöä: mallitarkastelun perustella Sörnäistentunneli kasvattaa henkilöauton kuljettajana tai matkustajana tehtävien matkojen määrää noin 1 900:lla vuorokaudessa.

Vastaavasti tunneli pienentää joukkoliikenteen matkamäärää 1 000:lla vuorokaudessa. Jalankulun ja pyöräliikenteen yhteenlaskettu matkamäärä vähenee 600:lla vuorokaudessa.

Heinäluoman mukaan laskelmat eivät kuitenkaan ota huomioon alueen kehitystä kokonaisuudessaan.

”Laskentamalli ei ole täydellinen eikä kuvaile alueen kehittymistä kovin hyvin. Se ei ota huomioon, että kun autot viedään maan alle, alueesta tulee viihtyisämpi ja turvallisempi kävelijöille ja pyöräilijöille”, hän sanoo.

”Alue ei ole tällä hetkellä ei ole kovin viihtyisä. Erityisesti Kalasataman metroaseman kohdalla saa pyöräilijänä sukkuloida.”

Heinäluoma ja kokoomuksen Risto Rautava saivat kaupunki­ympäristö­lauta­kunnan kokouksessa läpi vastaehdotuksen, jonka mukaan tunnelin jatkosuunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota suuaukkojen suunnitteluun ja niiden sopivuuteen kaupunkiympäristöön.

Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden viihtyisyyteen ja sujuvuuteen panostetaan suunnittelemalla Sörnäisten rantatien ylikulkusillat erityisesti pyöräliikenteen näkökulmasta sujuvalla tavalla.

Vihreät ovat vastustaneet hanketta koko sen suunnittelun ajan erityisesti siksi, että autoliikenteen lasketaan lisääntyvän.

”Kun autoilusta tehdään sujuvaa, niin useampi vaihtaa autoiluun. Miksi me haluaisimme lisätä autoliikennettä, kun sitä pitäisi päinvastoin vähentää?” sanoo kaupungin­valtuutettu ja kaupunki­ympäristö­lauta­kunnan jäsen Otso Kivekäs.

Suunniteltu tunneli on vihreiden mielestä liian kallis keino Suvilahden liikenteen sekavuuksien ratkaisemiseksi. Tunneli ei puolueen mukaan ratkaise kävely-ympäristön tai autoliikenteen sujuvuuden ongelmia vaan siirtää niitä muualle.

Helsingin kaupunki linjaa uudessa strategiassaan, että kaupungin hiilineutraaliustavoitetta aikaistetaan vuoteen 2030. Tavoite vaatii muun muassa liikenteen päästöjen leikkaamista.

Kivekkään mukaan suunnitelma, joka laskennallisesti lisää autoilla tehtyjen matkojen määrää, on tavoitteen kanssa ristiriidassa.

”Vaikea tätä on nähdä strategian mukaisena.”

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Lähes 180 miljoonan euron Sörnäisten­tunneli nytkähti eteenpäin Helsingissä – kokoomus, Sdp, perussuomalaiset ja Rkp kannattivat”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat