Kokeile kuukausi maksutta

Liian vähäinen betonin kastelu kostautui Helsingissä – ”Huomattiin omassa laadunvarmistusprosessissa”

Raide-Jokerin pysäkillä Helsingin Maunulassa puretaan vasta vuoden vanhaa betonia.

Valmistuttuaan Raide-Jokeri ylittää Kehä I:n. Havainnekuva. Kuva: Helsingin kaupunki

Betonirakenne pääsi Raide-Jokerin työmaalla menemään huonoksi, koska raiteiden välille valettua betonia ei kasteltu riittävästi ja betonin pinta alkoi halkeilla. Betoni poistetaan koko pysäkin kohdalta.

Virhe johtui työmaan toiminnasta.

”Tämä huomattiin allianssin omassa laadunvarmistusprosessissa, rakenneosien itselleluovutustarkastusten yhteydessä”, sanoo Raide-Jokerin tuotantopäällikkö Tapio Väisänen.

”Itselleluovutukset on suorittanut kohteen työnjohto.”

Väisäsen mukaan molempien toteuttajaorganisaatioiden työntekijöitä on ollut Maunulassa, sekä YIT:n että NRC:n. Vuonna 2024 käyttöön otettava 25 kilometrin mittainen Raidejokeri tehdään allianssimallilla. Pikaraitiotie kulkee valmistuttuaan Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen.

Maunulassa tapahtuneesta viivästyksestä huolimatta Väisänen on tyytyväinen siitä, että betonin halkeamat huomattiin nyt, eikä vasta liikennöinnin aikana.

Pysäkillä tehdään samalla muutakin korjaustyötä. Raiteilla valu oli tehty pari senttiä liian korkeaksi.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Länsiväylä.

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Liian vähäinen betonin kastelu kostautui Helsingissä – ”Huomattiin omassa laadunvarmistusprosessissa””

  1. Itselleluovutuksessa huomioit… kertoo siis rakentamisen laadusta aika paljon, että tätä ongelmaa ei ole tajuttu ajoissa, nimittäin koko betonityönjohto on täysin umpisurkeaa puuhastelua, eikä porukka ole, hienoista alliansseista huolimatta, nyt ollut alkuunkaan tehtäviensä tasolla. Ilmeisesti kohteessa ei ole alkeellisintakaan betonointisuunnitelmaa, eikä laadunvarmistusasiakirjoja laadittu työkohdekohtaisesti. On vaan puuhasteltu jotain, valettu tavaraa muottiin jne… Hups oho, tuli samalla pari senttiä liian korkea =)

    Ennen betonointitöihin ryhtymistä tulee laatia betonointisuunnitelma, jossa tasan tarkkaan määritellään nämä asiat… käytettävä massa, häiriötilanteiden hallinta, valunopeus ja korkeudet, työsaumat, lisänotkistus jne sekä JÄLKIHOITO. Nämä ovat asioita, joita ei työmaa yksin tee, vaan ne on laadittava ja tarkastettava yhdessä suunnittelijoiden kanssa.

    Tässä tapauksessa työmaan valvoja ja betonityönjohtaja eivät ole vaatimusten mukaisesti päteviä tehtäväänsä, ihan normaalisti toimien tällaisia virheitä ei pääse tapahtumaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat