Tamperekin vetäytyy Suomi-Radasta – tappiota yli 400 000 euroa
Myös muut Suomi-Radan kuntaosakkaat Helsinkiä, Vantaata ja Lahtea lukuunottamatta ovat myymässä osakkeensa.

Tampereen kaupunki aikoo myydä omistamansa Suomi-Rata oy:n osakkeet takaisin yhtiölle 71900 eurolla. Asiasta päätti kaupunginhallituksen konsernijaosto eilisessä kokouksessa.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Tamperekin vetäytyy Suomi-Radasta – tappiota yli 400 000 euroa”
Kaikki oikoradat ovat kannattamattomia
Uusimpienkin selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Kaikissa tapauksissa hyöty-kustannussuhteet jäävät paljon alle vaadittavan yhden.
Matka-ajan säästökin on marginaalinen, ja suunnitellut matka-ajat Turusta ja Tampereelta Helsinkiin ovat oikeasti selvästi yli tunnin mittaisia. Etätyön lisääntyessä ei löydy matkustajiakaan. Edes Lontoossa tai New Yorkissa ei käydä töissä yli150 kilometrin päästä.
Vakavasti velkaantuvalla valtiolla ei ole rahaa näihin miljardihankkeisiin ja yksityistä rahaa niihin ei löydy koskaan. Niinpä mikään näistä oikoradoista ei tule toteutumaan.
Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Matka-ajatkin lyhenisivät.
Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun Elsa-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan.
Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka niihin saisi vähän EU-rahaakin.