Kokeile kuukausi maksutta

Raportti: Suomeen suunnitellut miljardiraiteet ovat taloudellisesti kannattamattomia

Ministeriö: Uusista nopeista raideyhteyksistä ei saisi liiketaloudellisesti kannattavia.

Nykyinen päärata Lempäälässä, Mattilan kylän kohdalla. Kuva: Pete Aarre-Ahtio

Suomen kolmen suuren raideliikennehankkeen lopulliset hintalaput ovat yhä hämärän peitossa. Selvää on vain se, että kalliiksi ne tulisivat. Yhteishinta on vähintään kymmenen miljardin luokkaa linjauksista riippuen.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Kokeile nyt 1 kk veloituksetta!

Ryhmätilaus digi (+printti)

Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.

Yksittäistilaus printti+digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.

Yksittäistilaus digi

Tilausjakso valittavissa 3/6/12 kk.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Raportti: Suomeen suunnitellut miljardiraiteet ovat taloudellisesti kannattamattomia”

  1. OIKORATOJA EI RAKENNETA KOSKAAN

    Olen kymmenen vuoden aikana usein kirjoittanut oikoratojen typeryydestä. Seuraavassa kirjoitukseni Hesarissa puoli vuotta sitten:
    ”Oikeasti, tehtyjen uusimpienkin selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Matka-ajan säästökin on marginaalinen, ja puhuminen tunnin junista on valehtelua. Etätyön lisääntyessä ei löydy matkustajiakaan. Edes Lontoossa tai New Yorkissa ei käydä töissä yli 150 kilometrin päästä.

    Vakavasti velkaantuvalla valtiolla ei ole rahaa näihin miljardihankkeisiin. Ja yksityistä rahaa niihin ei löydy koskaan. Niinpä mikään näistä oikoradoista ei tule toteutumaan. Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Ja matka-ajatkin lyhenisivät.

    Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun ELSA-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan. Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka niihin saikin vähän EU-rahaakin.

  2. Jep, täysin typeriä hankkeita, ei niillä olla saavuttamassa mitään konkreettista hyötyä koko valtakunnan ja veronmaksajien näkökulmasta, vain nimellinen ajansäästö kovin marginaaliselle ryhmälle.

    Tampere-Helsinki -radalla suurin ongelma on paska kalusto ja sen surkea ylläpito ja liian vähäinen määrä.
    Ei kenelläkään ole oikeasti niin kova kiire Tampereelta Helsinkiin, kuin näissä hankkeissa halutaan uskotella, mutta kun se raiteilla kulkeva kalusto on umpisurkeaa, siivoamatonta sikolättiä ja vaunuja on liian vähän, siellä ahtaudutaan useasti täpö täysiin juniin, jotka täysin välttäviä. Pari vaunua lisää ja jo olisi kaikilla mukavampaa… Nostetaan hintoja, jotta saadaan tilaa kilpailulle (myös bussit).

  3. Nopein tapa nostaa nykytasoa työmatkailijalle olisi riittävät tsto vaunut, joissa netti toimisi ja yksityisyys turvattu työntekoa varten. Silloin on ihan sama vaikka kestää 30min enemmän tai vähemmän matka. Joka tapauksessa työpaikat tai asiakkaat eivät ole asemalla vaan jatkoyhteyksien päässä.

Viimeisimmät näkökulmat