Kokeile kuukausi maksutta

Tamperekin vetäytyy Suomi-Radasta – tappiota yli 400 000 euroa

Myös muut Suomi-Radan kuntaosakkaat Helsinkiä, Vantaata ja Lahtea lukuunottamatta ovat myymässä osakkeensa.

Tampere-Helsinki -välin nopea junayhteys on nyt kuopattu. Samalla myös radanvarsikunnat myyvät Suomi-Rata -osakkeitaan.

Tampereen kaupunki aikoo myydä omistamansa Suomi-Rata oy:n osakkeet takaisin yhtiölle 71900 eurolla. Asiasta päätti kaupunginhallituksen konsernijaosto eilisessä kokouksessa.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Ryhmätilaus digi (+printti)

Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.

Yksittäistilaus printti+digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.

Yksittäistilaus digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Tamperekin vetäytyy Suomi-Radasta – tappiota yli 400 000 euroa”

  1. Kaikki oikoradat ovat kannattamattomia
    Uusimpienkin selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Kaikissa tapauksissa hyöty-kustannussuhteet jäävät paljon alle vaadittavan yhden.
    Matka-ajan säästökin on marginaalinen, ja suunnitellut matka-ajat Turusta ja Tampereelta Helsinkiin ovat oikeasti selvästi yli tunnin mittaisia. Etätyön lisääntyessä ei löydy matkustajiakaan. Edes Lontoossa tai New Yorkissa ei käydä töissä yli150 kilometrin päästä.
    Vakavasti velkaantuvalla valtiolla ei ole rahaa näihin miljardihankkeisiin ja yksityistä rahaa niihin ei löydy koskaan. Niinpä mikään näistä oikoradoista ei tule toteutumaan.
    Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Matka-ajatkin lyhenisivät.
    Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun Elsa-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan.
    Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka niihin saisi vähän EU-rahaakin.

Viimeisimmät näkökulmat