Kokeile kuukausi maksutta

NCC remontoi Rovaniemen lentokentän kiito- ja rullaustiet

Finavia Oyj:n kiitotieremontti Rovaniemen lentoasemalla alkaa toukokuussa. Kyseessä on verkostolentoasemien suurin investointi tänä vuonna: panostus turvalliseen ja sujuvaan lentoliikenteeseen on yhteensä noin 13 miljoonaa euroa. Kiitotiellä Finavia ottaa käyttöön led-valaistusta, joka vähentää energiankulutusta merkittävästi.

Finavia Oyj:n kiitotieremontti Rovaniemen lentoasemalla alkaa toukokuussa. Kyseessä on verkostolentoasemien suurin investointi tänä vuonna: panostus turvalliseen ja sujuvaan lentoliikenteeseen on yhteensä noin 13 miljoonaa euroa. Kiitotiellä Finavia ottaa käyttöön led-valaistusta, joka vähentää energiankulutusta merkittävästi.

Lentoliikennealueilla kiitotie, rullaustie ja asemataso päällystetään uudelleen. Lisäksi korjataan sadevesiviemäröintejä. Asematasolla olevia lentokoneiden seisontapaikkoja uusitaan ja korjataan sekä kiitotien päissä olevia rullausteitä parannetaan laajarunkokoneille paremmin sopiviksi.

Rovaniemen lentoasemalla uudelleenpäällystettävä pinta-ala on noin 50 hehtaaria. Asfalttimassaa kiitotieremontissa kuluu noin 65 000 tonnia ja kiviainesta tarvitaan jopa 120 000 tonnia.

”Käynnissä olevan lentoliikenteen vuoksi Rovaniemen lentoaseman lentoliikennealueiden päällystys on haasteellista, mutta onneksi meillä on paljon kokemusta lentokenttätöistä. Esimerkiksi viime kesänä urakoimme Vaasan ja Kittilän lentoasemilla”, kertoo aluejohtaja Sami Horttanainen NCC:stä.

Kiitotieremontin ensimmäinen vaihe alkaa 16. toukokuuta, mutta lentoliikenne voi jatkua alkukesän normaalisti. Toisen vaiheen aikana 28.6.–31.7. lentoasema on kokonaan suljettu. Rovaniemen lentoasema avataan lentoliikenteelle jälleen 1. elokuuta ja kiitotieremontti saadaan päätökseen elokuun loppuun mennessä.

Led-valoilla energiankulutus vähenee roimasti

Rovaniemi on Suomen ensimmäinen lentoasema, jossa otetaan käyttöön led-tekniikkaa kiitotien valaistuksessa. Niin saadaan vähennettyä energiankulutusta jopa 80 prosenttia. Ledien huoltotarve on merkittävästi pienempi ja käytettävyys parempi halogeenivalaisimiin verrattuna.

Finavia on tehnyt pitkään työtä energiatehokkuuden parantamiseksi ja Rovaniemen lentoasema on mukana kansainvälisen lentoasemajärjestön ACI:n hiilidioksidipäästöjen vähentämisohjelmassa (Airport Carbon Accreditation, ACA). Samaan ohjelmaan kuuluvat myös Lapin muut lentoasemat sekä Helsinki-Vantaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “NCC remontoi Rovaniemen lentokentän kiito- ja rullaustiet”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat