Kokeile kuukausi maksutta

Alueelliset rakentamishankkeet pitää projektoida yksilöllisesti ja tehokkaasti

Tietoa kirjoittajasta Antti Mäkinen
Diplomi-insinööri, projektijohtaja, Tapiolan kehittämisprojekti, Espoon kaupunki
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Pääkaupunkiseudulla panostetaan voimakkaasti raideliikenteen kehittämiseen. Kehärata valmistui viime vuonna. Länsimetron ensimmäinen vaihe valmistuu tulevana kesänä ja jatko Kivenlahteen on rakenteilla. Raide-Jokerin toteutus käynnistynee parin vuoden sisällä.

Uusien asuntojen rakentaminen painottuu raideliikenteen asemien ympäristöihin, joista pyritään kehittämään eläviä ja viihtyisiä kaupunkikeskuksia. Kuinka näiden keskusten suunnittelu ja toteutus pitäisi järjestää? Tehtävä on erityisen haasteellinen nyt vireillä olevien raideliikennehankkeiden yhteydessä. Ne toteutetaan olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen, jota on tarkoitus voimakkaasti uudistaa ja tehostaa.
Asemanseutuja varten kaupunki tarvitsee projektitoimintaa, jonka tulee kuitenkin olla sopusoinnussa kaupungin demokraattisen päätöksenteon ja linjaorganisaation perustoiminnan kanssa.

Espoon osalta länsimetron toteuttaa Länsimetro Oy, jonka hallituksen puheenjohtaja on Espoon teknisen toimen johtaja. Asemien ympäristöjen kehittämisestä vastaa teknisen toimen johtajan alaisuudessa toimiva projektinjohtaja. Näin varmistetaan länsimetron viivytyksetön toteutus ja asemien ympäristöjen kehittäminen metron tarjoamat mahdollisuudet hyödyntäen.

Länsimetroon liittyvät alueprojektit ovat yksilöllisiä niin kuin alueprojektit nykyisin aina ovat. Malli on se, ettei ole mallia, vaan kutakin tapausta varten on kehitettävä oma tavoitteenasettelunsa ja toimintatapansa.

Omassa työhistoriassani Vuosaaren Aurinkolahdessa, Kampin keskuksessa ja Vuosaaren satamassa kussakin hankkeessa kehitettiin oma kyseiseen kohteeseen räätälöity toimintatapa. Lisäksi valtio organisoi satamaan liittyvien liikenneyhteyksien toteuttamisen virtaviivaisesti ja tehokkaasti. Edellä mainittuja alueprojekteja yhdisti kuitenkin se, että kaupunki omisti maapohjan.

Länsimetron asemien ympäristössä vaikeusastetta lisää yleensä se, että kiinteistöt ovat yksityisessä omistuksessa. Tapiolan keskus on tässä suhteessa erityisen haastava, koska kiinteistönomistajien tavoitteet saattavat poiketa toisistaan huomattavasti. Kaupungilla on toki kaavoitusmonopoli, mutta siihen ei lähtökohtaisesti sisälly pakkokeinoja. Kaupungin vetämässä alueprojektissa keskeistä on mahdollisten etenemispolkujen kehittäminen tiiviissä yhteistyössä yksityisten kiinteistönomistajien kanssa. Kaavoituksesta tulee enemmän tekninen suoritus verrattuna tilanteeseen, jossa toteutetaan kokonaan uusi kaupunginosa. Tapiolan onneksi LähiTapiola-ryhmä päätti panostaa voimakkaasti keskuksen kehittämiseen.

Kaupungin on myös tarpeen tehdä ennakkoon investointeja perusrakenteisiin, joilla luodaan edellytyksiä yksityisten hankkeiden käynnistämiselle. Tapiolan keskukseen on valmistumassa maanalainen 2 100 autopaikan pysäköintilaitos, jonka yhteydessä on keskitetyt huoltotilat ja yhteisväestönsuoja. Tapiola–Otaniemi–Keilaniemi-alueelle Espoossa on perustettu kaupungin talousarvioon sisältyvä taseyksikkö, jossa alueelta saatavat maankäyttömaksut ja maanmyyntitulot korvamerkitään alueen investointeihin.

Tämä menettely mahdollistaa ennakkoinvestoinnit alueelle. Erityisenä tapauksena on mainittava Urheilupuiston metroaseman päälle rakennettava 800 autopaikan pysäköintilaitos, johon osoitetaan aseman eteläpuolelle rakennettavan Jousenpuiston asuntoalueen kaikki pysäköintipaikat.

Kaupungin keskeisten alueprojektien menestyksellisen läpiviennin ehdoton edellytys on se, että niiden taustalla on kaupungin johdon tahto ja että ne ovat kaupungin ylimmän teknisen johdon suorassa ohjauksessa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Alueelliset rakentamishankkeet pitää projektoida yksilöllisesti ja tehokkaasti”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Antti Mäkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/antti-makinen/