Kokeile kuukausi maksutta

Yrittäjyyttä kiinalaisopein

Tietoa kirjoittajasta Rodrigo Prieto Padilla
Kirjoittaja on Meksikosta kotoisin oleva kone- ja rakennustekniikan opiskelija Aalto-yliopistosta. Hän palsi helmikuussa opiskelijavaihdosta Shanghaista, Tongji Universitystä. Blogi käsittelee Shanghaissa asumista ja vaihto-opiskelua, sekä opiskelua Suomessa ja Meksikossa.
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Opiskelijavaihdon edetessä kurssit vakavoituivat. Kiinan kielen kurssi ei ole enää pelkkää ”Ni hao:ta” ja yrittäjyyskurssi sai ryhtiä ja vaikutti keskiverto Aaltonaut- tai International Design Business management eli IDBM-kurssilta.

Kurssi kulki nimellä ”Designing New Ventures: Techniques in High Innovation” ja kuten nimi lupailee, kurssi käsitteli perusyritysidean prosessoimista tarvittavien vaiheiden läpi, jotta siitä rakentuisi toimiva yritysidea. Se ei ole yhtä helppoa kuin televisio-ohjelma Leijonan Luolassa ajoittain näkyvät menestyksekkäät vierailut antavat olettaa. Se vaatii perusteellista yksityiskohtaista analysointia idean mahdollisuuksista ja siitä, onko yritysidealla mitään tulevaisuutta.

Ensimmäisten viikkojen aikana kävimme läpi ideoiden syntyä. Aaltonaut-sivuaineopiskelijoille ja Aalto Ventures program -opiskelijoille, minut mukaan lukien, tunnit olivat hyvin tutunoloisia. Pystyin jopa arvaamaan, mitä opettaja sanoo seuraavaksi. Heitä varten, jotka eivät ole käyneet kyseisiä kursseja, kävimme läpi innovaation määritelmää, vaikuttimia ja innovaatioprosessia sekä pitkää prosessia, jonka aikana yritimme ymmärtää ryhmän jäsenistä luodun kuvitteellisen kohdehenkilön tarpeita ja niiden tyydyttämistä.

Vaikutti siltä, että useimmille opiskelijoille tällaiset opetusmenetelmät ja Design Factory -kurssien avoimuus olivat uutta. Aalto-opiskelijana olin saanut etumatkaa, sillä olin jo Aalto Design Factory -kursseilla Suomessa oppinut, että tuntiosallistuminen on paljon arvokkaampaa kuin muistiinpanojen hankkiminen.

Yrittäjyyskurssilla keskityttiin erityisesti siihen, että ihmiset ovat innovaation keskus. Liikevoitto saattaa toimia tärkeimpänä motivaattorina, mutta ihmiset innovoivat ja me innovoimme ihmisille. Ilman ihmisten kiinnostusta innovatiiviseen ideaan, jäisimme ilman asiakkaita ja voittoa. Asiakas siis luo innovaatiolle elämän. Tunneilla läpikäydyt erilaiset pääomasijoitus- ja kasvun menetelmät saattavat olla tuttua asiaa poikkitieteisopiskelijoille, mutta olivat uudempia asioita minulle.

Kurssi antoi myös pohjan muutamille strategioille. Analysoimme esimerkiksi, kuinka muutamat kiinalaiset brändit ovat tehneet innovaatioillaan läpimurtoja valmiiksi tutkituilla markkinoilla. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Xiaomi tuo olemassa oleville markkinoille halvemman, lisäarvoa asiakkaille luovan kilpailijan. Tässä ja monissa muissa kiinalaisten brändien tapauksissa uskomattoman halpa hinta on tuotteiden suurin myyntivaltti, ottaen huomioon, että ne tarjoavat saman suorituskyvyn ja ominaisuuksia kuin monet muut markkinoilla olevat tuotteet.

Kurssi päättyi yritysideoiden esittelyyn ja yllättäen onnistuimme kaikki saamaan aikaan houkuttelevia ideoita, jotka vaikuttivat lupaavilta ja joista voisi hyvinkin tulla vakavasti otettavia yrityksiä.
Olen ollut jo muutaman vuoden kiinnostunut oman startup-yrityksen perustamisesta liikeideoiden pyöriessä päässä. IDBM-orientoituneet kurssit ovat vakuuttaneet minut siitä, että ideani täyttävät tarvittavat kriteerit menestykseen. Sisäpiirin näkökulma pääomasijoituksista ja Kiinan työvoimasta on antanut minulle toivoa ja kasvattanut unelmaani yrittäjyydestä. Toivottavasti kuulette tästä lisää vielä myöhemmin.

Vaikka tehtäväni ei olekaan arvostella kursseja, tämä kurssi oli hyvin samankaltainen Espoon Design Factory -kurssien kanssa. Opetus oli dynaamista ja Design Factoryn ilmapiiri oli läsnä. Opetuskielessä oli muutamia kielioppivirheitä, jotka saisivat sujuvan englannin kielen puhujan tirauttamaan muutaman kyyneleen, mutta kaiken kaikkiaan opetus oli Aalto-yliopiston tasoista. Singaporelainen opettajamme opettaa myös Stanfordissa ja Norjan HBV:ssa ja rikkoi käsitystä huonosta koulutuksesta Kiinassa. Tunsin oloni kotoisaksi ja se on ilahduttavaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Yrittäjyyttä kiinalaisopein”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Rodrigo Prieto Padillahttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/rodrigo-prieto-padilla/