Kokeile kuukausi maksutta

Rautatieaseman kellotornin remontti nieli liki 5 miljoonaa euroa

Helsingin tunnetuimpiin maamerkkeihin kuuluvan rautatieaseman kellotornin remontti on loppusuoralla. Liki puolitoista vuotta kestäneet työt valmistuvat vappuun mennessä. Hintaa remontille tulee yli 4,7 miljoonaa euroa.

Helsingin tunnetuimpiin maamerkkeihin kuuluvan rautatieaseman kellotornin remontti on loppusuoralla. Liki puolitoista vuotta kestäneet työt valmistuvat vappuun mennessä. Hintaa remontille tulee yli 4,7 miljoonaa euroa.

Rakennustelineiden purku alkaa tiistain vastaisena yönä, ja samalla häviävät kellotornin digitaalikellot. Tornin ympärillä olevan näköispeitteen poisto alkaa puolestaan ensi viikolla.

-Voi sanoa, että nyt oli jo korkea aika tehdä remontti. Jos sitä ei olisi tehty, kivien irtoamisen uhka olisi vähitellen kasvanut, kertoo rakennuttamispäällikkö Markku Aura VR-Yhtymästä.

Auran mukaan vuonna 1919 rakennetun tornin heikko kunto oli yllätys.

-Lähdimme 1,5 miljoonan euron kustannusarviosta, mutta kun tornia alettiin purkaa, näimme kuinka rapautuneita taustalaasti ja -rakenne olivat. Sen takia kaikki kivet piti irrottaa ja asentaa uudelleen.

Kunnostustöiden aikana tornin kaikki 3600 graniittikiveä siis purettiin, puhdistettiin ja asennettiin uudelleen. Myös kivien väliset saumat uusittiin. Kellotaulu on puhdistettu ja kellon koneisto huollettu. Myös kellon valaistus on uusittu ja minuuttipisteet kullattu.

Kellotornin korkeus kadunpinnasta on 49,6 metriä, ja sen julkisivu on Hangon punaista graniittia.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Rautatieaseman kellotornin remontti nieli liki 5 miljoonaa euroa”

  1. Tästä olisi kiva kuulla miten lisätyöt oli hinnoiteltu urakassa. Oliko hommassa jo alunperin selvää että lisätöitä tulee paljon ja hoidettiinko homma rakennuttajan puolelta järkevästi vai aukesiko lompakko kuin Tiitisellä?

    1. Buaah ha haa samoin hoidettiin ku urakan saanti ilman kilpailua!
      Eikä taatusti kiinnosta edes maksajaa, vai kiinnostaako?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat