Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Onnettomuustutkintakeskus haluaisi katoille katsastukset lumen varalta

Onnettomuustutkintakeskuksen mielestä Suomessa on useita halleja ja kaupparakennuksia, joiden katoille pitäisi tehdä entistä paremmat turvallisuustarkistukset talven lumikuormien varalta. Tällä hetkellä yhtenäistä käytäntöä kattojen tarkistamisesta ei ole.

Onnettomuustutkintakeskuksen mielestä Suomessa on useita halleja ja kaupparakennuksia, joiden katoille pitäisi tehdä entistä paremmat turvallisuustarkistukset talven lumikuormien varalta. Tällä hetkellä yhtenäistä käytäntöä kattojen tarkistamisesta ei ole.

Kuuntele juttu

”Erityisesti niitä rakennuksia, joissa on riski suurille henkilövahingoille olisi syytä tarkistaa paremmin. Tällä hetkellä kattojen tarkistaminen on ihan satunnaista. Ongelmana on, että olemassa oleville rakennuksille ei ole minkäänlaista menettelyä, joilla niiden kattojen kestävyys tarkistettaisiin”, Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Kai Valonen sanoo.

Valonen muistuttaa, että Suomessa on koettu viime vuosina onnettomuuksia ja läheltä piti -tilanteita tarpeeksi. Tuoreena muistissa on Järvenpään urheiluhallin katon romahdus helmikuulta, jossa oli suuronnettomuuden ainekset.

”Kattojen tarkistukseen pitäisi ehkä luoda vähän samanlainen järjestelmä kuin auton katsastuksessa. Kattoja ei tarvitsisi kuitenkaan tutkia joka vuosi. Se ei silti riitä, että joku silloin tällöin vain kulkee sisällä ja katselee ylöspäin. On perehdyttävä piirustuksiin ja käytännön toteutukseen, varsinkin, jos rakennuksessa on tehty muutoksia. Tarkistusta tekemässä pitäisi olla mukana suunnittelupuolen henkilö eli käytännössä insinööri”, Valonen toteaa.

”Korjautin yli viisisataa kohtaa”

Nykyään rakennusvalvontavirastot paimentavat rakennusten kunnossapitoa, mutta vastuu rakennuksen turvallisuudesta on viime kädessä omistajalla. Omistajien tilauksesta tarkistuksia on tehty muun muassa teräsrakenteisiin halleihin.

Juhani Syrjä insinööritoimisto Magnus Malmberg Oy:stä kertoo kohdanneensa osassa tarkistamistaan halleista muun muassa alimittaisia kattorakenteita. ”Muutama vuosi sitten korjautin yhdessä hallissa yli viisisataa kohtaa.”

Syrjä korostaa, että rakennuksien kattojen kestävyys pitäisi ehdottomasti varmistaa jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa.

”Auton ja rakennuksen katsastaminen on eri asia. Autossahan esimerkiksi jarrut kuluvat käytössä, mutta kyllä katon pitäisi kestää useita kymmeniä vuosia, jos se on alun perin määräysten mukaan tehty.”

”Toki ongelmia tuntuu olevan, ja ehkä tällaiselle yleiselle tarkistusjärjestelmällä olisi tilausta. Paha kuitenkin sanoa, miten se toteutettaisiin.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Onnettomuustutkintakeskus haluaisi katoille katsastukset lumen varalta”

  1. Määritellään rakennusvalvonnan käsikassaraksi ongelmakattotyypit: rakenteet, materiaalit, katon pinta-ala ja jänneväli jne. Niiden rakennesuunnitteluun rakennusvalvonta määrää kolmannen osapuolen lujuuslaskentatarkastuksen (ulkopuolinen tarkastus, erityismenettely). Rakennuslupaan määräys katon ulkopuolisesta lujuustarkastuksesta viiden vuoden välein. Tai jotain…

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat