Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

YIT sai länsimetron Lauttasaaren ja Keilaniemen tunneliurakat

YIT Rakennus Oy on voittanut kaksi länsimetron metrotunnelilouhintaurakkaa. Länsimetro Oy:n hallitus päätti, että YIT Rakennus louhii sekä Lauttasaaren salmen metrotunnelit että Keilaniemen aseman ja metrotunnelit. Urakoiden yhteisarvo on lähes 23 miljoonaa euroa.

YIT Rakennus Oy on voittanut kaksi länsimetron metrotunnelilouhintaurakkaa. Länsimetro Oy:n hallitus päätti, että YIT Rakennus louhii sekä Lauttasaaren salmen metrotunnelit että Keilaniemen aseman ja metrotunnelit. Urakoiden yhteisarvo on lähes 23 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

image

Lauttasaaren salmen alitus on pituudeltaan noin 350 metriä, joten merenalaista tunnelia salmen alla louhitaan yhteensä noin 700 metriä. Salmen kohdalla Länsimetron metrotunneli käy syvimmillään noin 57 metriä merenpinnan alapuolella. Louhinnat meren alla alkavat touko-kesäkuussa, kun Ruoholahden metrotunneliurakka on valmistunut.

Keilaniemen urakka käsittää kahden noin 1,3 kilometrin pituisen rinnakkaisen metrotunnelin sekä aseman louhinnan. Keilaniemen metrotunnelilouhinnat alkavat maalis-huhtikuussa.

Molemmat ovat vaativia urakoita. Meren alla louhittaessa edetään hitaasti ja erityistä turvallisuutta noudattaen. Keilaniemen urakassa puolestaan toimitaan herkkien kohteiden vaikutuspiirissä, sillä tunnelin lähellä sijaitsee paljon herkkiä laitteita ja toimintoja.

Molempiin urakoihin useita tarjouksia

Lauttasaaren salmen alituksen metrotunneliurakkaan jätti tarjouksen viisi ja Keilaniemen metrotunneliurakkaan kuusi urakoitsijaa, jotka olivat läpäisseet ensimmäisen tarjousvaiheen.

”Olemme tyytyväisiä, että saimme hyviä tarjouksia molempiin haastaviin urakoihin. Kapasiteettia vapautuu kehäradalta juuri sopivasti länsimetron louhintoihin”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.

Kahdeksan työmaata käynnissä

Tällä hetkellä länsimetrolla on käynnissä kahdeksan työmaata, joilla työskentelee 130 louhinnan ammattilaista. Lisäksi Espoon kaupunki rakennuttaa Tapiolaan kahta työtunnelia. Työtunneleita länsimetroa varten tehdään kaikkiaan vajaa 3,4 kilometriä, josta tähän mennessä on louhittu yli kilometri. Metrotunnelia on valmiina runsaat 1,3 kilometriä. Kaikkiaan metrotunnelikilometrejä kertyy lähes 28.

Tähän mennessä Länsimetro Oy on tehnyt päätöksen yhdeksästä louhintaurakasta. Vuonna 2011 käynnistyvät loputkin louhintaurakat. Myös ensimmäinen rakennusurakka on tarkoitus kilpailuttaa 2011-2012 vaihteessa.

Länsimetron louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “YIT sai länsimetron Lauttasaaren ja Keilaniemen tunneliurakat”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat