Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!

Soraset rakentaa Jyväskylän pisimpiin kuuluvaa katua Keljonlahdella

Keljonlahden lämmitysvoimalaitokselle johtavan Keljonrannantien rakentaminen on aloitettu Jyväskylässä. Kadunrakennustyöt kestävät läpi kesän, ja katu saadaan käyttöön loppusyksystä. Valmistuttuaan 2 700-metrinen Keljonrannantie on yksi Jyväskylän pisimpiä katuja. Kadun rakentamiskustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa. Tien rakennuttamisesta vastaa Jyväskylän kaupungin yhdyskuntatekniikan vastuualue ja urakoitsijana toimii Soraset Oy.

Keljonlahden lämmitysvoimalaitokselle johtavan Keljonrannantien rakentaminen on aloitettu Jyväskylässä. Kadunrakennustyöt kestävät läpi kesän, ja katu saadaan käyttöön loppusyksystä. Valmistuttuaan 2 700-metrinen Keljonrannantie on yksi Jyväskylän pisimpiä katuja. Kadun rakentamiskustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa. Tien rakennuttamisesta vastaa Jyväskylän kaupungin yhdyskuntatekniikan vastuualue ja urakoitsijana toimii Soraset Oy.

Kuuntele juttu

Keljonrannantie on suunniteltu erityisesti voimalaitokselle kulkevaa raskasta liikennettä varten. Keljonrannantien olemassa oleva, noin kilometrin mittainen osuus peruskorjataan heinäkuun aikana ja sen rinnalle rakennetaan välikaistalla erotettu kevyen liikenteen väylä. Uusi katuosuus alkaa Sippulanniemeen johtavasta Keljonlahdentiestä läheltä Petäjävedentien risteystä ja päättyy voimalaitoksen portille. Katu asfaltoidaan, valaistaan ja sen reuna-alueet nurmetetaan.

Voimalaitokselle kulkeva uusi katuyhteys vähentää Keljonkankaan asuinalueen liikennemääriä ja parantaa selkeästi liikenneturvallisuutta. Voimalaitokselle ajavat rekat ovat tähän saakka käyttäneet Keljonkankaantietä, jonka varressa on runsaasti asutusta. Jyväskylän kaupungin tekemien liikennelaskentojen mukaan Keljonkankaantiellä kulki helmikuussa 2011 rekkoja noin kymmenen minuutin välein. Kaikkiaan raskaan liikenteen ajoneuvoja kulki kadulla helmikuun aikana noin 3 400, joten uusi tieyhteys tulee tarpeeseen.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Soraset rakentaa Jyväskylän pisimpiin kuuluvaa katua Keljonlahdella”

  1. Hyvä että nyt rakennetaan. Tiehän olisi pitänyt rakentaa samaan aikaan kuin voimala valmistui eli kevääksi 2010. Alun pitäen voimala rakennettiin hankalaan paikkaan järven ja kallion väliin, eikä muuta tietä ollut kuin Keljonkankaantie. Nykyinen liikennöinti tuottaa suuria melu-,tärinä ja pölyhaittoja sekä vaarallisia liikennetilanteita mm. satojen koululaisten koulumatkareiteillä.Nyt rekat ajavat pääasiassa ns. Valkolan risteyksestä Länsi-Päijänteentielle ja edelleen kahden kiertoliittymän kautta Keljonkankaantielle ja siitä voimalalle.Osa tulee Säynätsalon risteyksestä päin. Olisi luullut, että kuljetushaittoja vähennettäisiin esim. keväällä tehostetulla katupölyn puhdistuksella. Näin ei tehty viime keväänä eikä ole tehty tänä keväänäkään.Erityisen huonosti hoitaa osuuttaan tiehallinto(=Keski-Suomen ELY). Raskaiden rekkojen jauhama hiekkapöly on erittäin vaarallista. Samoin tärinävaikutukset helisyttävät ikkunoita vielä 50 m päässä tiestä.Mainittakoon lisäksi, että esim. Länsi-Päijänteen varressa on kerrostaloja vain 10 m päässä rekkareitistä.Ikävintä on, että mikään taho,kaupunki, ELY tai energiayhtiöstä puhumattakaan ei ole ottanut vastuuta rekkakuljetusten haitoista ja haittojen vaikutusten vähentämisestä. Tottahan on, että rekkojen on kuljettava Keljonkankaantietä, kun voimalatietä ei rakennettu ajoissa, mutta olisi ollut vähintä, että asukkaille koituvia haittoja olisi pyritty ja pyrittäisiin vähentämään. Näin Jyväskylä tekee sitä kuuluisaa imagoaan. Kaikesta huolimatta Sorasille menestystä uuden tien rakentamiseen, se on todella tarpeen ja olisi ollut jo vuosi sitten.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat