Kokeile kuukausi maksutta

Destia päätti vetäytyä Norjasta – norjalainen tytäryhtiö konkurssiin

Destian norjalainen tytäryhtiö Alpha Veg AS on päättänyt hakeutua konkurssiin, koska yhtiön liiketoiminta on ollut pitkään raskaasti tappiollista erityisesti kahdesta pitkästä hoitosopimuksesta johtuen. Tytäryhtiön hallitus teki perjantaina 2.3. päätöksen konkurssiin hakeutumisesta, sillä Destia on päättänyt olla jatkamatta sen toiminnan pääomittamista. Järjestelyllä ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Destian vuoden 2012 tulokseen. Jatkossa Destia keskittyy liiketoimintansa kehittämiseen Suomessa.

Destian norjalainen tytäryhtiö Alpha Veg AS on päättänyt hakeutua konkurssiin, koska yhtiön liiketoiminta on ollut pitkään raskaasti tappiollista erityisesti kahdesta pitkästä hoitosopimuksesta johtuen. Tytäryhtiön hallitus teki perjantaina 2.3. päätöksen konkurssiin hakeutumisesta, sillä Destia on päättänyt olla jatkamatta sen toiminnan pääomittamista. Järjestelyllä ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta Destian vuoden 2012 tulokseen. Jatkossa Destia keskittyy liiketoimintansa kehittämiseen Suomessa.

Destia aloitti toiminnan Norjassa alkuvuonna 2009. Yhtiön strategisena tavoitteena oli tuolloin alueellinen laajentuminen. Destia voitti tarjouskilpailussa kaksi hoitourakkaa kokonaismarkkinatasoa selkeästi alemmilla hinnoilla.

”Destia lähti Norjan markkinoille tarkoituksena laajentaa toiminta-aluettaan teiden talvihoidossa koko Pohjoiskalotin alueelle. Destialla oli näkemys, että myös Norjassa on mahdollista luoda kannattavaa liiketoimintaa. Valitettavasti kolmen tappiollisen toimintavuoden jälkeen joudumme toteamaan, ettemme onnistuneet tässä tavoitteidemme mukaisesti. Keskitymme nyt ydinliiketoimintojemme kehittämiseen Suomessa”, Destian toimitusjohtaja Hannu Leinonen toteaa.

Destian Norjan toiminnassa ilmeni taloudellisia vaikeuksia jo keväällä 2010. Seuranneen vuoden aikana toteutetut kehitystoimet eivät johtaneet riittävään toiminnan tehostumiseen. Syksyllä 2011 todettiin, että tavoitteet olivat liian kovat, eikä yrityksellä ole mahdollisuuksia menestyä Norjan markkinoilla.

Ennen päätöstä olla pääomittamatta Norjan tytäryhtiötä Destia tutki myös muut vaihtoehdot. Asiakassopimuksia Norjassa ei kuitenkaan voitu purkaa, ja neuvottelut liiketoiminnan myymisestä päättyivät tuloksetta helmikuun lopussa 2012. Päätös toiminnan lopettamisesta Norjassa tarkoittaa Destian resurssien keskittämistä Suomeen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Destia päätti vetäytyä Norjasta – norjalainen tytäryhtiö konkurssiin”

  1. niin tai sit siellä tilaaja ei katso laadun alituksia läpi sormien niinku meillä…. et joutuu tekee ne hommat mitä pitää

  2. Kansainvälstymistä viime vuosisadan malliin.

    Onko Destian kaverit kuullutkaan due diligence -tarkastuksesta ?

    1. Oliko tämä jokin uutinen? Jo v. 2009 Norjan tieviranomaiset ilmoittivat Destian ottavan nämä urakat lähes 10 M€ alhaisemmalla hinnalla kuin muut paikalliset urakoitsijat tarjosivat. Ei muuta kuin nimi alle sopimuksiin, kun eihän Destia voi konkurssiin joutua. Virheitähän tapahtuu, mutta juuri ennen Norjan fiaskoa Destia vetäytyi Viron markkinoilta samasta syystä. Onko tällä porukalla minkäänlaista osaamista? Vastuuta nyt ei ainakaan vai onko Norjan pääarkkitehtina toiminut varatoimitusjohtaja eroamassa.

      1. Destia ja VR Rata keksivät yhtä aikaa hienon strategian, että Suomen valtion infrarakentajalla on parhaat markkinat naapurimaassa. Toinen lähti Norjaan ja toinen Ruotsiin. Yllätys yllätys, siellä ei toisen valtion rakentajalla ollutkaan samanlaista suojattua asemaa kuin kotona.

        Lemminkäinen oli fiksumpi ja osti Norjan ”destian” eli valtion tielaitoksen asfalttitoiminnat. Se tekee jo parempaa tulosta kuin Lemminkäinen Suomessa.

        Mitä tästä sitten ajateltiin Suomen Destiassa, no ainakin se, että kannattaa myydä asfalttiliiketoiminta selaiselle joka pystyy tekemään sillä rahaa. Kun Lemminkäinen ei voinut enää isommaksi kasvaa kasvattamatta monopoliaan yli sadan prosentin, myytiin asfaltti NCC:lle. Nyt NCC ja Lemminkäinen ovat valtion asfalttiyhtiöiden omistajia ja sopuisasti markkinaykköset Suomessa ja Norjassa. Ainoat jotka eivät kehu parantuneita katteita ovat ostajat.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat