”On tultu siihen pisteeseen, että meidän on nostettava asia julkisuuteen jo yleisen sähköturvallisuuden sekä työturvallisuuden nimissä”, Stulin järjestöpäällikkö Toivo Lötjönen sanoo.
Lötjösen mukaan ongelman taustalla ovat pitkälti oppilaitosten kustannusten säästötavoitteet.
”Opetustunteja vähennetään ja nuoria työnnetään liian varhain työssäoppimiseen yrityksiin. Yritykset eivät pysty tarjoamaan nuorille sen tasoista työhön opastusta, millä perusasioiden puutteet voitaisiin korjata. Tällöin työssäoppimisesta ei tule tarvittavan monipuolista vaan yhden ja saman rutiinitehtävän toistoa, pahimmillaan siivousta tai tavaroiden haalausta. Aitoa, työelämään kunnolla valmistavaa oppimista ei tapahdu.”
Lääkkeeksi Stul suosittelee, että työssäoppimiseen panostetaan yhteiskunnallisesti niin, että oppilaitokset voivat palkata tähän valmentavaa henkilöstöä. Kädentaitojen ja alan perustaitojen opettamiseen on niin ikään kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Sen sijaan opintojen aikaisen työssäoppimisen määrää yrityksissä on pikemminkin vähennettävä kuin lisättävä.
”Mitä sähköurakointiyrittäjä tekee oppilaitoksesta näyttökokeella valmistuneella nuorella, jolla ei ole kunnollista perusosaamista? Häntä ei voi sijoittaa urakkaryhmään eikä vastuuttaa niin kuin ansiotyössä on tarkoitus. Nuori ei ole tähän itse syypää vaan systeemi, jossa tasoa ja vaatimuksia on rapautettu seurauksista välittämättä”, Lötjönen toteaa.
”Sähköasentajan työ on luvanvaraista erikoistaitoja vaativaa ammattityötä. Sähkö- ja teleala on rakentamisessa yksi aivan keskeinen tulevaisuuden ala, jossa tarvitaan runsaasti osaavaa työvoimaa. Siksi myös alan koulutuksen tasoon tulee yhteiskunnallisesti panostaa.”
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Stul: Sähköistysalalle valmistuvilla aiempaa huonommat valmiudet töihin”