Liikenneviraston selvitys Kehäradan lisätöistä ei kelpaa ministeriölle
Liikenne- ja viestintäministeriö on vastaanottanut ja tutustunut Liikenneviraston 19. syyskuuta toimittamaan selvitykseen Kehäradan lisätöihin liittyvistä epäselvyyksistä. Ministeriö ei pidä saamaansa selvitystä riittävänä ja aikoo käynnistää ulkopuolisen puolueettoman selvityksen asiasta. Selvitystyö toteutetaan mahdollisimman pian kuulemalla ensin Kehäratahankkeen kaikkia osapuolia. Liikenneministeri Merja Kyllönen epäilee Liikenneviraston toimintatapoja yleisemminkin.

Liikenne- ja viestintäministeriö on vastaanottanut ja tutustunut Liikenneviraston 19. syyskuuta toimittamaan selvitykseen Kehäradan lisätöihin liittyvistä epäselvyyksistä. Ministeriö ei pidä saamaansa selvitystä riittävänä ja aikoo käynnistää ulkopuolisen puolueettoman selvityksen asiasta. Selvitystyö toteutetaan mahdollisimman pian kuulemalla ensin Kehäratahankkeen kaikkia osapuolia. Liikenneministeri Merja Kyllönen epäilee Liikenneviraston toimintatapoja yleisemminkin.
”Haluan käynnistää Kehäradan lisätöistä perusteellisen selvityksen. Samalla huoleni on, että tämän hankkeen ongelmat ovat vain jäävuoren huippu ja heijastavat Liikenneviraston toimintatapaa laajemminkin”, liikenneministeri Merja Kyllönen sanoo.
”Viraston selvityksessä on tuotu esiin monia puutteita. Tämä nyt esille tullut tapaus herättää kysymyksen, miten Liikennevirasto huolehtii lainsäädännön mukaisesti tehtävistään ja miten sisäinen valvonta virastossa toimii yleisemminkin suurten hankkeiden kohdalla. On otettava huomioon, että viraston vastuulla on noin 3 miljardin euron edestä käynnissä suuria liikenneinvestointihankkeita.”
Valtion talousarviosta annetun asetuksen mukaan viraston johdon on huolehdittava siitä, että virastossa on käytössä asianmukaiset sisäisen valvonnan menettelyt. Näin voidaan varmistaa viraston talouden ja toiminnan laillisuus ja tuloksellisuus.
Tätä artikkelia on kommentoitu 11 kertaa
11 vastausta artikkeliin “Liikenneviraston selvitys Kehäradan lisätöistä ei kelpaa ministeriölle”
Nuorille naisministereille Kiuru ja Kyllönen täytyy antaa tunnustusta. Uskaltavat rohkeasti ravistella vanhoja toimintamalleja valtion virastoissa. Kiuru uskalsi selvityttää ARAn touhuja ja nyt Kyllönen aikoo selvityttää Liikenneviraston toimintatapoja. Toivottavasti selvityksissä havaitut epäkohdat johtavat ko. virastojen eettiseen ym. uudistumiseen.
Kiitos ja halaus ministeri Kyllöselle. Väärinkäytöksiin on puututtava jämäkästi eikä pidä uskoa heti ensimmäistä selvitystä, jonka virheitä tehnyt virasto tekee. Liikenneviraston toiminta on hyvä selvittää juurta jaksain. Ilmeisesti Kyllönen ei kuulu hyvä sisko -kastiin, koska uskaltaa viheltää pelin poikki juuri oikealla hetkellä. Suuri kiitos myös Rakennuslehdelle rohkeudesta nostaa vaikeitakin asioita päivänvaloon.
Valveutunut media, kansanvallan käsikassara, on nyt tapetilla. Mutta älkää unohtako että kyllä silloin huudellaan kun ei ole oma ”aateveli tai sisko” pulassa…
Aivan loistava kiitos liikenneministerille, että asia tutkitaan perinpohjin! On syytä epäillä, että liikenneviraston johto ei ole toiminut oikein muissakaan asioissa kuten ministerin lausunnossakin sanotaan.
Toivottavasti selvitys tehdään nopeasti ja johtopäätökset ovat sellaisia, jotka parantavat hallintotapaa, mutta eivät lisää byrokratiaa tai hidasta joustavaa päätöksentekoa. Vaarana on, että virkamiehet eivät vähään aikaan uskalla tehdä päätöksiä vaan vahtivat toisiaan ja katsovat, että joka ikinen pykälä käydään läpi. Valitettavaa on jos tämä johtaa myös virkamiesten lukkiutumiseen norsunluutorneihinsa.
Olen liki 40 v tehnyt yhteistyötä entisen TVL:n,Tielaitoksen ja nykyisen Liikenneviraston kanssa.
Hatunnosto Kainuun ” mimmille ” selvityksen aloittamisesta. Liikennevirasto vaan meinaa jatkaa valtio valtiossa toimintaansa ja virkamiesten toiminta on sen mukaista. Tervalan putiikissa soisi tehtävän todella johtajapäässä nuorennusleikkaus , jolloin ehkä toimintatavatkin olisivat lähempänä tätä päivää.
Taitaa vaan olla ylivoimainen homma purkaa tuotakaan järjestelmää. Mutta, toivossa on hyvä elää, veroeuroja vaan palaa.
Loistavaa, että ministerillä on munaa aloittaa kunnon tarkastus ja läpikäynti noin sairaassa organisaatiossa kuin Liikennevirasto. Koko virasto meni pieleen jo silloin, kun väylävirastot yhdistettiin ja kaikki ratapuolen parhaat asiantuntijat painostettiin ulos, paloivat painostuksessa loppuun tai olivat aloitteellisia ja lähtivät itse ajoissa firmoihin töihin. Siitä syystä virasto joutui perumaan kansantaloudellisesti tärkeitä ratapuolen kilpailutuksiakin: ei ollut enää ketään, joka olisi osannut niitä arvioida. Toivottavasti ministeriön tutkinta ulottuu koko Liikenneviraston johtohegemoniaan alkaen Tervalasta ja jatkuen kaikkiin vilunkia jatkuvasti tekeviin johtajiin sukupuolta katsomatta. Kyllä ne Liivan naisjohtajatkin nimittäin osaavat vääntää itselleen henkilökohtaisesti edullisia diilejä. Puhumattakaan heidän törkeästä käyttäytymisestään suuressa voimansa tunnossa.
Pitkälle Mesun kanssa samaa mieltä. Liikennevirastossa on viimeinkin Tervalan kaudella löytynyt rohkeutta ja munaa ratkaista riitakysymykset sopimalla. Liian paljon julkisissa rakennuttajissa on ollut sitä , ettei ole uskallettu tehdä päätöksiä ja tuupattu asiat ulkopuolisten ( oikeuden ) ratkaistavaksi. Palauttaako ministerin ” rohkeus ” pelon rakennuttajaorganisaatioon.
Tämä asia on sellainen, että ”paljon melua tyhjästä”. Lisäksi on törkeää, että ihmisiä on käsitelty nimillä lehtien palstoilla vaikka juuri nimenomaiset henkilöt ovat pyyteettä kehittäneet alaa huomattavasti enemmän kuin tämän palstan ”suunsoittajat”.
Ei kai sentään ihan tyhjastä!
http://www.rakli.fi/linkit/uutiset/uutisiaraklista/20120120_vuoden_rakennuttaja/default.aspx
Katoavaista on maine…