Kokeile kuukausi maksutta

Tietomallinnus tulee myös ratatöihin – liikennehäiriöt vähenevät

Suomessa on ryhdytty rakentamaan ratoja hyödyntäen 3D-teknologiaa. Uusi rakennustapa paitsi helpottaa ja nopeuttaa itse ratatyötä, myös mullistaa koko rakennusprosessin. Maaston mahdolliset ongelmakohdat nähdään 3D-mallinnuksen avulla jo suunnittelupöydällä ja käytännössä kaikki yksityiskohdat tiedetään tarkkaan etukäteen, jolloin vältytään yllätyksiltä. Ratatöiden tehostuessa myös niistä aiheutuvat liikennehäiriöt vähenevät huomattavasti.

Suomessa on ryhdytty rakentamaan ratoja hyödyntäen 3D-teknologiaa. Uusi rakennustapa paitsi helpottaa ja nopeuttaa itse ratatyötä, myös mullistaa koko rakennusprosessin. Maaston mahdolliset ongelmakohdat nähdään 3D-mallinnuksen avulla jo suunnittelupöydällä ja käytännössä kaikki yksityiskohdat tiedetään tarkkaan etukäteen, jolloin vältytään yllätyksiltä. Ratatöiden tehostuessa myös niistä aiheutuvat liikennehäiriöt vähenevät huomattavasti.

Tyypillinen näky rakennustyömaalla on ollut mittakepit maastossa. Mittakeppien avulla rakentaminen on kuitenkin esimerkiksi rataliikenteessä tarkoittanut sitä, että kepin siirtyminen tai työkoneen virheliike ovat saattaneet katkaista kaapelin, minkä seurauksena junat joutuvat seisomaan korjausta odottaen, millä taas on vaikutuksensa liikenteen sujuvuuteen.

”Jatkossa tällaisilta häiriöiltä vältytään, kun työkoneisiin ohjelmoidaan jo ennakolta tietokoneella luodut mallit, joiden mukaan rataa tulee rakentaa. Mittakepeistä ei koskaan päästä täysin eroon, mutta inhimillisten virheiden määrä vähenee”, tuotekehityspäällikkö Kimmo Laatunen VR Trackilta kertoo.

Junaradan rakentamisessa käytettävä 3D-tietomallinnus on tähän asti tullut tutuksi lähinnä talojen rakentamisesta, mutta tietomallinnus on pikkuhiljaa saanut jalansijaa myös infrarakentamisessa.

”Tällä hetkellä rakennettavan Seinäjoki–Oulu-ratayhteyden työmaa on yksi esimerkki hankkeesta, jossa käytetään koneohjausta.”

Alan asiantuntijoiden mukaan tietomallinnuksen käyttö suunnittelusta rakennusvaiheeseen merkitsee valtavaa murrosta koko infra-alalla.

”Tämän merkitys ja hyöty ovat käsittämättömän mittavia. Infra-alan tuottavuus nousee, kun samaa työtä ei tarvitse tehdä aina uudestaan ja uudestaan”, tietomallinnuksen kehittämispäällikkö Tiina Perttula Liikennevirastosta sanoo.

Tarkat rakentamiseen liittyvät tiedot arkistoidaan talteen tietokantaan, jolloin esimerkiksi tietyn radanpätkän kaikki ominaisuudet tiedetään myös jatkossa tarkasti. Tämä helpottaa radan kunnossapitotöitä huomattavasti.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Tietomallinnus tulee myös ratatöihin – liikennehäiriöt vähenevät”

  1. Muualla koneohjausta on tehty jo toistakymmentä vuotta, joten kovin ”uusi” asia ei ole.

  2. Kyllähän koneohjausta on infrapuolella käytetty jonkun aikaa, mutta varsinaista tietomallia vähemmän. Siitähän tässä uutisessa oli kyse.

    Kokkola-Ylivieska rataosuuden urakoissa tietomallia ilmeisesti hyödynnetään. Ja isoissa tieurakoissa homma on nyt pilotointivaiheessa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat