Kokeile kuukausi maksutta

Isännöintiala kummastelee rahastussyytöksiä

Rakennuslehden artikkeli 13.3.2015 isännöinnin ”rahastusyrityksestä” aiheuttaa Isännöintiliiton mukaan alalla turhautumista, koska se oli asenteellinen ja täynnä väärintulkintoja.

Rakennuslehden artikkeli 13.3.2015 isännöinnin "rahastusyrityksestä" aiheuttaa Isännöintiliiton mukaan alalla turhautumista, koska se oli asenteellinen ja täynnä väärintulkintoja.

Lue Rakennuslehden juttu tästä.

Rakennuslehti varoitti 13.3. paperilehdessä ja 18.3. verkkosivuillaan, että isännöintiyritykset ”rahastavat” viime kesänä voimaan tulleiden verottajan uusien sääntöjen avulla. Verottaja vaatii paljon aiempaa tarkemmat selvitykset taloyhtiöiden urakoista.

Isännöintiliiton mukaan isännöitsijöiden leimaaminen rahastajiksi työmääränsä kasvaessa on ruma teko ja vailla asiallista perustetta. Isännöintiyritys hoitaa ilmoitukset verottajalle yleensä muiden urakkaan liittyvien tehtäviensä ohessa. Rakennuslehden artikkelissa sekoitettiin liiton mukaan urakkatietojen ilmoittamiskulut ja korjaushankkeen muut hallinnolliset kustannukset.

Isännöinnillä on liiton mukaan korjausurakassa vajaat 60 erilaista tehtävää eri asioiden sopimisesta toteutuksen seurantaan, kokonaisten rahoitussuunnitelmien laadintaan ja viestintäkampanjoihin. Hankkeen aikana isännöinti huolehtii muun muassa, että taloyhtiölle jää kunnollinen dokumentaatio tulevaisuutta varten.

Rakennuslehden artikkelissa kerrottiin esimerkkitaloyhtiön urakkaan liittyväksi palkkioksi 6510 euroa. Liitto huomauttaa, että näin ollen hinnaksi tulee runsaat sata euroa per isännöinnin tehtävä, siis pari tuntia tehtävää kohden. Hinta ei ole kohtuuton asiantuntijatyöstä.

Isännöintiliitto painottaa, että suomalaisen rakennuskannan korjausvelan purkamisessa tarvitaan yhteistyötä kaikkien asiaan liittyvien tahojen kesken – ei vähiten remontin tarvitsijoiden eli taloyhtiöiden ja isännöinnin kesken. Isännöintiyrityksissä on tilaajaosaamista ja rakennusalan ammattilaisia, jotka kykenevät viemään läpi vaativiakin korjaushankkeita yhteisymmärryksessä hallituksen kanssa.

Taloyhtiön korjaushankkeen hallinnointi vie liiton mukaan paljon aikaa ja vaatii sitoutumista. Isännöinnin lisätyö alkaa tarveselvitysvaiheesta ja päättyy takuutarkastukseen. Projektit kestävät usein vuosia.

isännöintiliiton mukaan osaava isännöinti perustelee tehtävänsä ja siitä syntyvät veloitukset asiakkaalleen ennakkoon. Osaavan isännöintiyrityksen kanssa taloyhtiön on turvallista mennä remonttivaiheiden läpi.

Tätä artikkelia on kommentoitu 8 kertaa

8 vastausta artikkeliin “Isännöintiala kummastelee rahastussyytöksiä”

  1. Lobbaavat putkiremppoja ja rahastavat näilla. Todellisuusdessa putkirempntti ei voi maksaa 3-4 miljoona 60 asunnossa. Hyvä rahareikä kun isännöitsiöden omistama Talokeskus tekee niin kun sanotaan.

    1. Talokeskuksen omistavat Suomen Kiinteistöliitto sekä joukko kiinteistöyhdistyksiä. Isännöitsijöillä tai Isännöintiliitolla ei ole omistusta. Faktat haltuun.

    2. Talokeskus on Kiinteistöliittoyhteisön omistama insinööritoimisto. Talokeskus suunnittelee ja valvoo, ei urakoi.

  2. Asumisoikeusasukkaita on isännöinnillä rahastettu valvonnan puutteellisuudesta johtuen pitkään. Ara on kunnostautunut valvontatehtävässään ja todennut että isännöinti AVAIN Asumisoikeus Oy:n kohteissa on ollut huomattavan kallista. Isännöintiä on hoitanut yleishyödyllisessä yhtiössä Avain konsernin oma Aari isännöinti. Asukkaat eivät pysty valvomaan korjausrakentamisesta aiheutuvia isännöitsijöiden palkkioita. Korjausrakentamiseen korkotukilaionoja ”varauksia” on Ara myöntänyt virheellisin perustein.
    Ja asukkaat maksavat…….

  3. Aivan turhaan Isännöntiliitto vetää herneen nenäänsä asiallisesta RL:n kirjoituksesta Liitto on jatkuvasti harrastanut maksavien asiakkaiden aliarvioimista ja on ylimielisesti todistellut asiakkaiden olevan aina väärässä. Olisiko syytä katsoa peiliin ja ryhtyä todenteolla arvioimaan ja kehittämän isännöintiä nykypäivään. Ja tunnustaa myös, ettei isännöitsijä ole ihmeidentekijä joka osaa ja hallitsee kaiken kiinteistönpidossa.

    Minulla on kokemusta parista hankkeesta, joita vetänyt eräs suurimmista isännöintitoimijoista. Erityisesti hankkeen suunitelmissa ja dokumentoinnissa, sopimusten teossa, läpiviennin johtamisessa, lisätöiden sopimisessa ja -laskutuksessa sekä laadunvalvonnassa oli vakavia puutteita. Urakkahinta ylittyi 25 prosenttia, käyttöönotto viivästyi kahden kuukauden hankkeessa kaksi kuukautta ja laatu on kauttaaltan sekundaa. Ei siis mennyt aivan nappiin ja vikoja etsitään hankkeeen muista osapuolista. Huolestuttavinta on, että aivan rakennuttamisen perusasioissa ilmenee puutteita.

  4. RT julkaisi lain voimaantullessa että muutoksista tuli rakennusliikkeille huomattavat kulut järjestelmäinvestointeina ja lisääntyneenä työmääränä. Ei tietenkään vastustanut asiaa vaan vaati että verottaja panostaa samassa suhteessa valvontaan, koko panostus menee hukkaa jos valvonta jää vajaaksi.

    On aivan selvää että myös tilaajalle tulee huomattava työmäärä.
    Isännöitsijä ja rakennuttajat väkertävät omat kuukausi-ilmoitukset jokaisesta asunto-osakeyhtiöstä erikseen kun jokaisella yhtiöllä on oma Y-tunnus. Tällä yhtälöllä pienet remontit tulevat suhteellisen kalliiksi urakkahintaan verrattuna ja lisälaskutus on varsin perusteltua.

  5. Olisikohan nämä 60 tehtävää listattu jossain? En löytänyt isännöintiliiton sivuilta.

    1. 1) Lisälaskun kirjoitus kopioista ja paperiliittimistä.
      2) Lisälaskun kirjoitus yhtiökokouksesta kello 16.00 jälkeen.
      3) Pitkäaikaisten korruptio- ja kartellisopimuksien kirjoitus urakoitsijoiden kanssa.

      Totta puhuen lainsäädäntöä tulee lisää, mutta vanhat talot ovat edelleen samoja. Mikä ihme tekee hommasta niin vaikeaa? Isännöintitodistuksen antaminen on jo iso homma.

      Usko tulevaisuuden olevan pienillä isännöitsijätoimistoilla ja osuuskunnilla, jotka toimivat ilman suuria kiinteitä kuluja. Työntekijät saavat palkkaa.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat