Kokeile kuukausi maksutta

Turku tarvitsee tunnin junan kasvaakseen

Turku rakentaa kasvuaan liikenneyhteyksien varaan. Kaupunki haluaa olla osa Suomen kasvukolmiota eli Helsingin seudun, Tampereen ja Turun muodostamaa aluetta.

Kaupunginjohtaja Minna Arve sanoo, että Turku rahoittaa kasvun vaatimat uudet palvelut kasvavilla kunnallis- ja yhteisöverotuotoilla. Kuva: Sami Kilpiö

”Tunnin juna on tärkeä hanke Turun kasvavalle kaupunkiseudulle. Liikenneyhteytemme eivät ole ilman tunnin junaa riittävät”, kaupunginjohtaja Minna Arve korostaa.

Turulla on massiivisia suunnitelmia Kupittaalle ja yliopistoalueelle levittäytyvän Tiedepuiston rakentamisesta. Tiedepuistoon on suunnitteilla yli miljoona neliömetriä uutta rakentamista, usean miljardin investoinnit, yli 10 000 uutta työpaikkaa ja 20 000 asuntoa tunnin etäisyydellä pääkaupunkiseudusta.

Turun kaupunki kehittää Tiedepuiston aluetta kansainvälisenä osaamiskeskittymänä.”Tiedepuisto on painopistealueista isoin. Siellä on mahdollisuuksia, jotka liittyvät alusta-ajatteluun. Tiedepuiston toteuttaminen liittyy kilpailukyvyn vahvistamiseen”, Arve vastaa kysymykseen, mitä tulevaisuuden hanketta hän painottaa toiminnassaan.

Kupittaasta tunnin junan pääasema

Kupittaasta tulee suunnitelmien mukaan tunnin junan pääasema. Juna on linkki Turun yliopistokeskittymän ja pääkaupunkiseudun yliopistojen välillä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Tiedepuiston toteuttamisohjelman periaatteet toukokuussa.
Osa Tiedepuiston hankkeista valmistuu lähempänä vuotta 2050, osa on jo käynnissä. Esimerkiksi Turun yli opiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteinen Medisiina D sekä Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen kemiantalo ovat hankkeita, joita jo toteutetaan.

Kaupungin sisäisen liikennejärjestelmän kehittämisestä ei ole vielä päätöksiä. Turun politiikassa tämän vuoden yksi kuuma aihe onkin, päättääkö kaupunginvaltuusto kehittää joukkoliikennettä raitiotien vai bussilinjojen varaan. Kaupunki teettää parhaillaan lisäselvityksiä näistä vaihtoehdoista.

Kasvun edellytykset olemassa

Arve arvioi, että Turun nykyisessä, noin 2 500 asuntoaloituksessa vuodessa on jonkin verran takana patoutuneen kysynnän purkautumista.

”Näemme, että edellytykset kasvulle ovat olemassa. Suunnitelmissa ei ole ryhtyä jarruttamaan kasvua”, hän sanoo.

Asuntokysyntä Turun seudulla on kasvanut Meyerin ostettua Turun telakan vuonna 2014, Uudenkaupungin autotehtaan toiminnan kasvamisen ja kaupungistumis trendin myötä.
Vuonna 2017 kaupungissa alkoi 2604 asunnon rakentaminen. Vuonna 2014 asuntoaloitukset olivat pohjalukemissa.

MAL-sopimuksen mukainen Turun asuntotuotantotavoite vuosiksi 2016–2019 on yhteensä 4 590 asuntoa, joten tavoite ylittyy reippaasti.

Tällä hetkellä Turussa on käynnissä esimerkiksi Kakolan alueen, Telakkarannan ja Kirstinpuiston rakentaminen.

Arven mukaan kaupungin oma, luovutuskelpoinen tonttimaa vietiin vuonna 2017 käsistä, mutta lisää tarjontaa tehdään koko ajan.  ”Lähiaikoina valmistuu isoja uusia kaavoja. Linnakaupungin alueen Herttuankulman kaava on yksi niistä. Asuntotuotannon näkökulmasta kaavavarantoa riittää, ja pyrimme jatkuvasti monipuolistamaan tarjontaa elinkeino- ja yritystoiminnalle.”

Linnakaupunki on yksi neljästä alueesta, jonne Turku aikoo rakentaa Skanssin, keskustan ja Tiedepuiston lisäksi.

Kolme kärkihanketta

Turun vastavalmistuneessa strategiassa pääpaino on vetovoimatekijöiden vahvistamisessa, kuten monilla muillakin kaupungeilla. Kaupungin strategia tähtää vuoteen 2029, jolloin Turku täyttää 800 vuotta.

Strategian pohjalta on hyväksytty kolme kärkihanketta: keskustan kehittäminen, Kupittaan alueelle sijoittuva Turun Tiedepuisto ja dataan perustuvan Smart and wise Turku –hanke.

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Turku tarvitsee tunnin junan kasvaakseen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat